Økt interesse for kunst, kultur og musikk i helse og omsorg
Videreutdanningene i «Kunst og kultur i helse og omsorg» og «Musikkbasert miljøbehandling» har […]
Les mer »Hva skjer når du samler helsearbeidere og dansekunstnere på en plass?
Du får en dansesal fylt med inspirasjon og erfaringsutveksling på tvers av fag. Fra den […]
Les mer »Se webinaret: “Kulturdeltakelse for god helse”
Nå kan du se webinaret “Kunstdeltakelse for god helse”. I forbindelse med Verdensdagen […]
Les mer »Webinar: Kulturdeltakelse for god helse
I forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse inviterer vi deg til webinaret «Kulturdeltakelse for god […]
Les mer »Kultur og helse i Japan
Vi inviterer deg til en åpen forelesning med Mia Nakamura, professor i kulturpolitikk og kulturledelse […]
Les mer »Påmeldingen til seminaret «Å skape meningsfulle dager» har åpnet
Dans i Trøndelag og Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg har gleden av å […]
Les mer »Å skape meningsfylte dager – seminar om dans og helse
Vi inviterer til et tverrfaglig seminar som skaper en møteplass mellom dansekunst og helsearbeidere.
Les mer »Se musikkteater om psykose og psykisk helse
Musikkteaterforestillingen “Hvor ble jeg av” har premiere 25.januar i Verkstedhallen i Trondheim. Dette er et […]
Les mer »Artikler om kunst i barne- og ungdomspsykiatri og kreativ skriving
Det er to nye publiseringer i det nordiske tidsskriftet Nordic Journal of Arts, Culture and Health (NJACH). […]
Les mer »Delte kunnskap om musikk og sang som verktøy
Kompetansesenteret deltok med faglig og kulturelt påfyll på Aldring i Norge-dagene i Oslo. Med tittelen […]
Les mer »Har du kjærlighet til litteratur og menneskers vekst? Da kan leselederkurs i Shared Reading-metoden være noe for deg.
Vi har ledige plasser. Kurset er gratis.
Det er Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg som i samarbeid med prosjektet «Litterære pusterom – Shared Reading for større livskvalitet» (Trøndelag Fylkeskommune og Møre og Romsdal fylkeskommune), setter opp leselederkurs i Shared Reading-metoden.
Tid: 27.-29. september 2022, kl. 10-17 hver dag
Sted: Nord Universitet, Levanger, Røstad
Reise: Røstad har egen togstasjon på Trønderbanen
Hvem er kurset for?
Kurset arrangeres av prosjektet “Litterære pusterom – Shared reading for større livskvalitet”. Prosjektet retter seg i utgangspunktet til alle som har en kjærlighet til litteratur og menneskers vekst. Dette kurset retter seg spesielt til ansatte i helse- og omsorgssektoren. Det er en målsetting at alle deltakere skal praktisere som leseledere etter kurset. Det vil bli tilbudt oppfølging i et faglig nettverk.
Pris
Kurset er gratis. Ved behov dekkes reise, overnatting og frikjøp fra jobb, fortrinnsvis for deltakere fra Trøndelag og Møre og Romsdal.
Hva er Shared reading?
Shared Reading går ut på å lese en skjønnlitterær tekst høyt i en gruppe, for så å ha en samtale om teksten etterpå. En leseleder leser teksten høyt for deretter å lede samtalen videre. Fokuset i samtalen er ikke litterær analyse, men opplevelsen av teksten.
Se en liten informasjonsfilm her (4 min): Shared Reading i Vestfold og Telemark – YouTube
Hva gjør Shared reading med oss?
- det er dokumentert positiv effekt på opplevd livskvalitet
- det er beroligende å bli lest for, det oppleves omsorgsfullt
- man oppøver konsentrasjon gjennom felles fokus
- man får sette ord på tanker og følelser, uten å måtte utlevere sin egen historie
- man tenker nye tanker og løser opp i fastlåste tankemønster
- man opplever verdien av å være sammen
Metoden fungerer like godt for friske som for syke, uansett alder. Friske kan forebygge sykdom og syke kan oppleve en stor helsefremmende forskjell. Deltakelse har en betydelig positiv effekt på blant annet depresjon, stress og angst. Deltakerne opplever dette som en meningsfull, trygg og stimulerende aktivitet som bidrar positivt til hverdagen.
Du kan lese mer om et større forskningsprosjekt i Danmark her:
Tid for lesing — Lesetilknytningen (laeseforeningen.dk).
Metoden er mye brukt i Danmark og England for sine terapeutiske effekter.
Kursets varighet:
Kurset er på 18 timer, fordelt på tre dager. Kun 12 plasser. I løpet av kurset vil du lære om
- Hva som kjennetegner Shared Reading-metoden, og bakgrunnen for metoden
- Hva det gjør med oss. Vi undersøker det terapeutiske med metoden
- Valg og forberedelse av tekst
- Høytlesningen; funksjon og teknikker
- Rollen din som leseleder
- Hvordan komme i gang med grupper
- Oppfølging etter kurset
Du kommer til å få oppleve Shared Reading i praksis og gjøre øvelser og oppgaver som forbereder deg på rollen som leseleder.
Bakgrunn
Metoden ble først utviklet i England av The Reader organisation.
Følg gjerne Leserne Shared Reading Norge på Facebook.
Kurset er del av det treårige prosjektet “Litterære pusterom – Shared reading for større livskvalitet”
Sparebankstiftelsen SMN ha støttet satsingen på Shared reading i Trøndelag og Møre og Romsdal med tre millioner kroner til en treårig satsing (2019-2022).
Kurset holdes av Kari Hortman, prosjektleder for Litterære pusterom, og Kirsten Muhle: https://kirstenmuhle.no/
Spørsmål
Spørsmål om kursets innhold og økonomi: Trøndelag fylkesbibliotek v/ prosjektleder Kari Hortman, kariho@trondelagfylke.no, tlf. 41 65 28 80
Spørsmål om reise og kurssted: Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg v/Jorunn Aurstad, post@kulturoghelse.no, tlf. 740 22 76
Velkommen til kurs
Les mer »To nye artikler i det nordiske tidsskriftet Nordic Journal of Arts, Culture and Health (NJACH) er publisert.
Den ene tar for seg temaet Kunsterisk, kulturelt og kreativt engasjement under COVID-19: Forbedre den mentale trivselen og den sosiale tilknytningen til universitetsansatte og studenter.
Bakgrunnen for artikkelen er at mye tyder på at dårlig psykisk helse og ensomhet økte i den britiske befolkningen under COVID-19-pandemien. Samtidig tyder medieoppslag på et økt offentlig engasjement for kunst og kultur i nedstengningsperioden.
Forfattere er Ceri Wilson, Carol Munn-Giddings, Hilary Bungay, og Anna Dadswell.
Den andre artikkelen er et essay skrevet av Anita Jensen. Essayet gir en oversikt over kultur- og helsefeltet i en dansk kontekst. Tittel på artikkelen er Kultur og sundhed – et mangfoldigt felt. Et essay.
Mental helse og kreativ skriving
Tidligere i år ble en artikkel om mental helse og kreativ skriving publisert: Mental health recovery and creative writing groups: A systematic review. En systematisk oversiktsartikkel viser at kreativ skriving kan støtte personlig recovery, men det er behov for mer forskning på tilrettelagte, kreative skriveintervensjoner for å komme seg etter psykiske lidelser.
Nordisk tidsskrift
Det nordiske tidsskriftet Nordic Journal of Arts, Culture and Health (NJACH) utgis av Universitetsforlaget på vegne av Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg (juridisk eier), Høgskulen i Volda, Primärvården Skåne, Aalborg universitet, Kungl. Musikhögskolan i Stockholm, Turku University of Applied Sciences (TUAS), Kulturforvältningen, Region Stockholm og The University of the Arts Helsinki.
Tidsskriftet er en arena for publisering og debatt i det tverrfaglige fagfeltet for kunst og kultur innen fysisk og psykisk helse, sosial inkludering og helse- og omsorgsarbeid. Alle artikler i NJACH er åpne for alle. En oversikt over de tidligere utgavene finner du her.
Les mer »Anja Paulsen tok videreutdanningen Musikkbasert miljøbehandling i 2017. Les hvorfor dette studiet har blitt så viktig for henne og hvorfor akkurat denne videreutdanningen hjelper henne både på jobb og privat.
– Jeg opplevde dette studiet som gøy, lærerikt, engasjerende og veldig viktig. Vi hadde utrolig dyktige lærere og foredragsholdere, som gjør at jeg faktisk husker det jeg lærte på dette studiet, slik at jeg kan bruke det i hverdagen min. Det var en blanding av teori og praksis, mye latter, god stemning og mange nye venner, sier Anja.
I sin nåværende jobb som aktivitør ved et sykehjem i Trondheim, får hun stadig bruk for det hun lærte på videreutdanningen Musikkbasert miljøbehandling.
– Jeg lærte å bruke bevegelse, følelser, rytme og persontilpasset musikk, både individuelt og i gruppe. Det har blitt til at jeg alltid tenker på hvordan jeg kan integrere Musikkbasert miljøbehandling, spesielt hvis det oppstår vanskelige situasjoner i arbeidshverdagen. På videreutdanningen fikk vi studentene mange tips og triks for hvordan vi kan takle ulike situasjoner som oppstår ofte på jobb, for eksempel situasjoner knyttet til med personer med demensdiagnose eller utfordrende adferd, forteller hun.

Vil du anbefale dette studiet til andre?
– Svaret er JA med store bokstaver. Av mange videreutdanninger jeg har tatt tidligere er det dette jeg ville satt på førsteplass, sier Anja.
– Metodene vi lærte vil alltid være med meg, både i arbeidslivet og privat. Man går faktisk glipp av noe hvis man ikke søker på denne videreutdanningen, mener Anja.
Har du også lyst til å lære metodene som kan prege framtidas helse- og omsorgsarbeid? Ved å bruke musikk, sang og bevegelse som et arbeidsverktøy kan arbeidsdagen bli lettere og enda mer inspirerende. Dette er nyttige verktøy for deg som jobber innen helse i en krevende tid.
Dette kan du lære på høstens videreutdanning «Musikkbasert miljøbehandling» ved Nord universitet, Campus Levanger. Studiet er samlingsbasert.
Studiet vektlegger kunnskap og ferdigheter om hvordan musikk, sang og bevegelse vil være et alternativ og supplement til tradisjonell medisinsk behandling. Dette gjelder både som generelle miljøtiltak og som individualisert behandling. Studiet vektlegger musikk som effektivt arbeidsverktøy og skal gi trening i stemmebruk, rytmikk og dans/bevegelse. Studiet gir innføring i hvordan musikk påvirker, hjerne, kropp og følelser og hvorfor dette er særlig viktig i arbeid med mennesker med funksjonsnedsettelse og demens. Det vil også bli gitt en innføring i betydningen av tverrfaglig samarbeid.
Les mer om videreutdanningen Musikkbasert miljøbehandling her

Les mer »
Kan kunsten kan forbedre den psykiske helsen vår etter pandemien?
Verdens Helseorganisasjon (WHO) slår fast at kunst spiller en betydelig rolle for fysisk og psykisk helse, som tilskuer og deltaker. HUNT studien viser at psykiske plager øker blant unge. En stipendiat ved Nord har slått fast at kulturopplevelser gir bedre livskvalitet og øker overlevelsen. Men hva er det med kunstopplevelsen som bidrar til å øke livskvaliteten? Hvordan kan man bruke teater til å skape dialog og innsikt i spørsmål knyttet til mental helse? Og hvordan har det gått med den psykiske helsa i pandemien?
Det var tema torsdag 24.mars ved Nord universitet, studiested Levanger.
Som en del av Folkehelsealliansen i Trøndelag sitt vårmøte fikk medlemmene av alliansen og Nord-studenter delta i en interaktiv forestilling om psykisk helse etter pandemien. Det ble også paneldiskusjon og oppstart av nytt forskningsprosjekt om hvordan interaktivt teater kan bidra til å skape dialog og innsikt i spørsmål knyttet til mental helse.
Scenekunst om mental helse
Scenekunstprosjektet Hvordan har du det – er et kunstnerisk utviklingsprosjekt som undersøker det allmenne menneskets mentale helsetilstand post korona og er et dansk-norsk samarbeid initiert av teaterkompaniet Sir Grand Lear. Hvordan har du det? involverer brukerne/publikum til en kreativ samskaping i selve forestillingen. Forestillingen har blitt spilt i Danmark, med Statens Institutt for Folkesundhed i København som samarbeidspartner. Scenekunstprosjektet omtales som en teatral debrief av koronakrisen, laget av scenekunstkompaniet Sir Grand Lear. Framført av skuespiller Jon Lockert Rohde.
Samtale om kunst og helse
I etterkant av forestillingen ble det en samtale i plenum om kunst og helse, fra tilskuer til deltaker. Der deltok Wenche Torrissen, professor i teatervitenskap ved Høgskulen i Volda og Nasjonalt senter for kultur, helse og omsorg, Ingvild Rømo Grande, scenekunstkompaniet Sir Grand Lear, Brynhild Bye-Tiller, kunstner og fotograf, Levanger Marit Stranden, daglig leder i Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg.

Nytt forskningsprosjekt
En pilotstudie om hvordan interaktivt teater kan bidra til å skape dialog og innsikt i spørsmål knyttet til mental helse ble også startet i forbindelse med forestillingen. Hovedmålet med forskningsprosjektet er å samle ny kunnskap om hvilken verdi interaktivt teater kan ha som en strategi i helsefremmende arbeid. I dette forskningsprosjektet har professor Wenche Torrissen (Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg / Høgskulen i Volda) i tett samarbeid med scenograf Ingvild Rømo Grande (Institutt for kunst- og medievitenskap, NTNU og Kompaniet Sir Grand Lear) og Ann Iren Jamtøy (Prosjektkoordinator, NTNU Helse) utformet følgende problemstillinger:
• På hvilke måter kan interaktivt teater bidra til å skape dialog om menneskers mentale helse i lys/kontekst av Covid-19 pandemien?
• Hvilke mulige styrker og svakheter har teater/interaktiv scenekunst i arbeid med å formidle og/eller skape ny kunnskap om mental helse?
• Hvilken innvirkning/effekt har forestillingen Hvordan Har Du Det? på publikum og hva kan dette evt. si om verdien av interaktiv scenekunst for publikums livskvalitet?
Disse spørsmålene vil utforskes gjennom spørreundersøkelser og fokusgruppeintervju.
Les mer »
Nordic Arts & Health Research Network inviterer til nettverksmøte 2. og 3. november via Zoom.
Tema: Evaluation of Arts & Health Activities.
Programmet er åpent for alle som er interessert i feltet kultur og helse.
Program
Tirsdag 2.november
9.00 – 9.15 Welcome
9.15 – 10.15 Keynote: Norma Daykin: Addressing research and evaluation challenges in creativity, health and wellbeing?
10.15 – 10.30 Break
10.30 – 10.50 Anna Paldam Folker & Mette Marie Kristensen: What are the relevant endpoints of arts and health projects? Do we always evaluate the right dimensions? (RESEARCH)
10.50 – 11.10 Dohee Lee & Masood Masoodian: A systematic co-creative approach to evaluating arts and health interventions for creative well-being of older adults (RESEARCH)
11.10 – 11.20 Break
11.20 – 12.00 Leah Burns: Workshop on creative evaluation methods
12.00 – 12.10 Anita Jensen: Evaluation guide + summary of the day
Onsdag 3.november
9.00 – 9.05 Welcome
9.05 – 9.45 Lieke de Kock & Barbara Groot & Janine Schrijver & Tineke Abma: Reflections on a national arts in long-term care participatory study: creating space for affect in evaluation (WORKSHOP)
9.45 – 10.00 Break
10.00 – 10.20 Mette Marie Kristensen: Shared Reading as Mental Health Promotion Among Newly Retired Men: Design of a feasibility study (RESEARCH)
10.20 – 10.40 Birgit Bundesen & Anna Rieder: REWRITALIZE – Conceptual challenges in the development and evaluation of participatory creative writing groups in mental health care (PRACTICE)
10.40 – 11.00 Break (& online mingling with network members)
11.00 – 11.20 Taru Tähti & Sari Laitinen: Promoting cultural wellbeing in hospitals / Wellbeing project evaluation (PRACTICE)
11.20 – 11.30 Final words & next meeting
Meld deg på møtet innen 25.oktober via denne linken.
Nettverksmøtet er gratis.
Bli kjent med biblioteket som kulturarena og bidragsyter for bedre folkehelse. Bli med inn på Steinkjer bibliotek og se hvordan biblioteket kan være samarbeidspartner for helse- og omsorgssektoren.
Hva kan du oppleve på et moderne bibliotek? Hva gjør det med oss å bli lest for? Hva er shared reading? Hvorfor er bibliotekbesøk bra for helsa vår?
Program
Tema 1: Biblioteket som kulturarena og inkluderende møteplass
Velkommen og kort innledning v/ordstyrer Odd Håpnes, Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg
Hva kan du oppleve på et moderne bibliotek?
Hvorfor kan bibliotekbesøk og kulturdeltakelse være bra for helsa vår?
Hvordan kan vi legge til rette for biblioteket som inkluderende møteplass?
Om bibliotekets betydning i en tid med enorme informasjonsmengder, fake news og betydningen av sortering av informasjon.
Deltakere:
Marianne Vanem, biblioteksjef, Steinkjer Bibliotek
Steinar Krokstad, professor samfunnsmedisin, HUNT forskningssenter, NTNU
Gunn Røkke, ansvarlig for Kaffepraten, Steinkjer Bibliotek
Tema 2: Leseglede, litterære pusterom og helse
Hva er Shared Reading og litterære pusterom? v/ Kari Hortman
Shared Reading i praksis
Hva gjør det med oss å bli lest for, og å oppleve litteratur sammen med andre?
Hvilken betydning har lesing og litteratur for helsa vår?
Deltakere:
Kari Hortman, Trøndelag fylkesbibliotek, Prosjektleder for Litterære pusterom – Shared Reading for større livskvalitet
Marianne Vanem, biblioteksjef, Steinkjer Bibliotek
Steinar Krokstad, professor samfunnsmedisin, HUNT forskningssenter, NTNU
Ida Sofie Kjølmoen, arrangement- og formidlingsansvarlig, Steinkjer Bibliotek
Oppsummering og avslutning
Arrangementet passer for deg som jobber med helse- og omsorg, kultur, folkehelse og andre interesserte.
Arrangør: Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg, Trøndelag fylkesbibliotek og Steinkjer bibliotek.

Ny utgave av det nordiske tidsskriftet Nordic Journal of Arts, Culture and Health er publisert.
Tidsskriftet har som formål å bidra til spredning av forskning, kunnskap og praksiserfaringer, og er en viktig arena for publisering og debatt i det tverrfaglige fagfeltet for kunst og kultur innen fysisk og psykisk helse, sosial inkludering og helse- og omsorgsarbeid. Nordic Journal of Arts, Culture and Health er et åpent tilgjengelig (open access) tidsskrift.
Tema i denne utgaven er blant annet:
- Arts & Health in the Time of Corona av Anita Jensen og Wenche Torrissen
- The art of yoik in care: Sami caregivers’ experiences in dementia care in Northern Norway av Soile Hämäläinen, Frauke Musial, Ola Graff, Henrik Schirmer, Anita Salamonsen og Grete Mehus
- Kunsten å ta kunsten på alvor: Personer med demens på kunstmuseet av Eli Lea, Christine Hansen og Oddgeir Synnes
Den aller første utgaven av tidsskriftet kom i 2019. Den kan du lese her.
– En milepæl i forskningsformidling om temaet
Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg er medeier i Nordic Journal of Arts, Culture and Health.
– Dette er en milepæl i formidling av nordisk kultur- og helseforskning, og gir oss en felles, tverrfaglig plattform som tidligere ikke har eksistert. Dette kan bidra til å styrke og fremme forskningen som gjøres på feltet, styrke allianser og bygge broer mellom de nordiske fagmiljøene, sier Odd Håpnes, daglig leder ved Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg.
– Å få et eget tidsskrift om fagfeltet kultur og helse vil bidra til å styrke kunnskapsgrunnlaget og betydningen av kunst og kultur i helse og omsorg. Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg er stolte over å kunne samarbeide med de andre nordiske partnerne om dette prosjektet, sier Håpnes.

En vid definisjon av kultur og helse
Tidsskriftet skal styrke kunst-, kultur- og helsefeltet i de nordiske landene, bidra til økt kunnskap på feltet i et nordisk perspektiv, dokumentere pågående prosjekter for å sikre at verdifull kunnskap blir bevart og delt og gi politikere i de nordiske landene et forskningsgrunnlag til bruk i politikkutvikling. Tidsskriftet praktiserer en vid definisjon av kultur og av begrepet helse, noe som inkluderer fysisk, psykisk, kulturell, eksistensiell, emosjonell, åndelig, arbeidslivsrelatert, sosial og samfunnsorientert helse.
Nordic Journal of Arts, Culture and Health utgis av Universitetsforlaget på vegne av Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg, Høgskulen i Volda, Primärvården Skåne, Aalborg universitet, Kungl. Musikhögskolan i Stockholm og Turku University of Applied Sciences (TUAS).
Det er mest forskning og praksis fra de nordiske landene, men bidrag fra hele verden ønskes velkommen.
Tidsskriftets målgrupper er forskere og studenter ved akademiske institusjoner, profesjonsutøvere som arbeider med kunstens og kulturens rolle på helserelaterte områder, samt offentlig forvaltning, media og allmennheten.
Artiklene blir utgitt på dansk, engelsk, norsk og svensk. Nordic Journal of Arts, Culture and Health blir gratis å lese på Idunn.no.
To utgivelser av tidsskriftet er planlagt i 2020.
Les mer »For første gang i Norge er det publisert en studie som viser at kulturdeltagelse, både som tilhører og som aktiv deltager, påvirker dødelighet blant nordmenn.
Studien er publisert i Journal of Epidemiology & Community Health. Bakgrunnen for studien er data fra den tredje helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT 3, 2006-2008) der nordtrøndere har oppgitt deltakelse i et bredt spekter av kulturelle aktiviteter.
Denne informasjonen er satt i sammenheng med dødelighet over en åtteårsperiode. Hver kulturaktivitet ble sett opp mot risiko for dødelighet, i tillegg til betydningen av mengde på ulike aktiviteter og hvor ofte man deltok målt ved ukentlig frekvens.
Mange typer kulturaktiviteter
Kulturaktivitetene som ble målt var delt i to kategorier: der man er tilskuer og der man er utfører.
De aktivitetene som ble tatt med i undersøkelsen omfattet alt fra kunstutstillinger, konserter og film, musikk og sang til sportsarrangementer, organisasjonsarbeid og menighetsarbeid.
– Vi ser at alle kulturaktivitetene reduserer risikoen for dødelighet, med unntak av å være tilskuer på sportsarrangement. Utendørsaktiviteter reduserer risikoen for død med 30 prosent, med lik effekt hos kvinner og menn. På noen av kulturaktivitetene er det stort utslag.
– Faktisk ser vi at risikoen for tidlig død nærmest ble halvert hos kvinner som deltok i menighetsarbeid, sammenlignet med kvinner som ikke deltok i denne typen arbeid, sier stipendiat Bente I. Løkken ved Nord universitet og NTNU.
Aktiv deltagelse (utøvende) ser ut til å ha en lik påvirkning hos både kvinner og menn, mens kulturaktiviteter der man er tilhører reduserte risikoen for tidlig død blant menn.

Små mengder kulturaktivitet reduserer også risiko for tidlig død
Studien viser at det ikke nødvendigvis er slik at man må delta så ofte for at det har en effekt på dødelighet. De som oppga at de deltok på inntil én utøvende aktivitet i uka reduserte risikoen for tidlig død med 30 prosent. Dersom frekvensen økte til mellom to til maks fem ganger per uke, ble risikoen redusert med 36 prosent.
De som oppga at de deltok på inntil én aktivitet reduserte risikoen for tidlig død med 28 prosent. De som deltok på mer enn to aktiviteter hadde også en betydelig reduksjon i risiko for tidlig død. For de som deltok i tre til fem aktiviteter ble risikoen redusert med hele 44 prosent, sammenlignet med de som ikke deltok. Dette gjelder både kvinner og menn.
– Å tilrettelegge for at folk deltar i kulturaktiviteter vil derfor være med på å redusere risikoen for tidlig død i befolkningen og vil i så måte være et viktig tiltak for folkehelsa, sier Løkken.

Førsteforfatter på artikkelen er Bente I. Løkken, doktorgradsstipendiat ved NTNU og Nord universitet. Medforfattere er Vegar Rangul og Steinar Krokstad, styreleder og nestleder i styret for Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg. Erik R. Sund (HUNT forskningssenter og Nord universitet) og Dafna Merom ved Western Sydney University er også medforfattere.

Konferansen Kunst, mestring om omsorg 19. – 20.mars 2020 AVLYSES
Arrangørene av konferansen Kunst, mestring og omsorg 2020, planlagt gjennomført 19. og 20. mars i Riksteatrets lokaler, har besluttet å avlyse arrangementet. Dette ut i fra en samlet vurdering av situasjonen med Koronaviruset, og i henhold til anbefalinger fra Folkehelseinstituttet og Helseforetakene.
Mange av konferansedeltakerne har direkte kontakt med sårbare beboere og pasienter. Arrangørene har kommet til at det er for risikofylt å gjennomføre en konferanse som vil samle mye helsepersonell i lys av hvordan smitteutbredelsen av Koronaviruset har utviklet seg den siste tiden.
—————————————————————————————————————————
Vi gjentar suksessen og arrangerer
Hvordan kan vi nå helse- og omsorgstjenestenes mål om å sikre den enkeltes mulighet til å ha en aktiv og meningsfylt tilværelse?
Målgrupper: Institusjons- og kvalitetssjefer, helseog omsorgsarbeidere, aktivitets-, kultur- og frivillighetskoordinatorer, trivselskontakter, frivillige, pårørende, kunstnere, formidlere og kulturarbeidere.
Tid: Torsdag 19.-fredag 20.mars 2020.
Sted: Riksteatret, Gullhaug torg 2b, Oslo.
Billetter:
Earlybird (før 25.januar 2020): 2100,- inkl.lunch begge dager
Ordinær billett (fra 25.januar): 2500,- inkl.lunch begge dager
Meld deg på her
NB: Velg 1 stk workshop-billett per deltaker (0 kroner) i tillegg til billett til konferansen.
Beskrivelse av hver workshop finnes her
Har du spørsmål: post@kulturoghelse.no

Konferanseprogram (Klikk her)
Utdrag fra programmet:
Kroppslig bevegelse som livsbetingelse og profesjonell kunnskap
Gunn Engelsrud – professor, Norges Idrettshøgskole
Musikkens kraft og virkning på hjernen
Geir Olve Skeie – pianist, nevrolog ved Haukeland Sykehus, professor II Griegakademiet i Bergen
Kroppens flyt – bevegelsesbevissthet som supplement til lindrende behandling
Kari Anne Vadstensvik Bjerkestrand, koreograf, forfatter og bevegelsescoach
Musikkbasert miljøbehandling (MMB)
Vegar Rangul, styreleder, Nasjonalt Kompetansesenter for kultur, helse og omsorg og Inger Molvik, musikkpedagog, prosjektleder Aldring og helse
Forestillingens kraft – fortelling og fantasi i omsorg
Hanne Jones – rådgiver, Verdighetsenteret
Mønster som metode for personer med demens – Bruk av filt i møte mellom kunst- og helsepraksis.
Anne Helga Henning – billedkunstner, atelierista
Demens på scenen. Teatrets muligheter – og ansvar?
Teatersjef Tom Remlov i samtale med skuespiller Hildegun Riise og Wenche Torrissen
Det blir en praksisnær konferanse med innlegg fra fagfeltet og praksisfeltet, workshops for å få konkrete verktøy som kan brukes på arbeidsplassen, samt smakebiter på kunst og kultur fra scenen. Les mer om hvem du møter disse to dagene her
Beskrivelse av hver workshop finner du her
Om konferansen
Både stortingsmeldingen Morgendagens omsorg, Demensplan 2020 og kvalitetsreformen Leve hele livet vektlegger aktivitet og kultur som en naturlig del av omsorgstjenestene. Vårens konferanse i Riksteatret i Nydalen vil utgjøre en tverrfaglig arena hvor disse feltene møtes.
Gjennom dette ønsker vi å styrke kunsten og kulturens betydning i det daglige omsorgsarbeidet. Et rikholdig program skal formidle ny kunnskap og anvendelige verktøy med workshops for bruk av dans, billedkunst, musikk og teater. Vårt mål er at alle eldre skal få bedre hjelp og støtte til å mestre hverdagen, og at konferansen skal bidra til endring ute i tjenestene.






Foto: Thor Brødreskift

Les mer om konferansen i brosjyren (pdf)
Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg, Verdighetsenteret og Riksteatret arrangerer konferansen i samarbeid med Sykehjemsetaten, Oslo kommune.
Overnatting
Vi anbefaler deltakere som har behov for overnatting i forbindelse med konferansen om å booke hotellrom på Thon Hotel Storo.
Enkeltrom koster kr. 1445,- pr. natt ved å oppgi ref.nr. 180320 NASJOWNACC
Booking skjer ved å ringe 23400200 eller sende epost til storo@olavthon.no
Hotellrom bookes og betales av den enkelte.
Prosjektet «Teater gir mestring» og teatergruppa Iteatret er utgangspunktet for denne artikkelen, et samarbeid med personer som hadde vært innlagt ved et distriktspsykiatrisk senter. Hensikten med prosjektet var å utvikle et meningsfullt aktivitetstilbud og en metode for å uttrykke opplevelser og følelser. Erfaringene ble gjenskapt i kunstneriske uttrykk i en teaterforestilling med tekster og sanger laget av prosjektdeltagerne. Etter prosjektslutt ble fire av deltagerne intervjuet. Funnene i studien viser at teateraktivitetene førte til positive endringer, både personlig og sosialt. Noen knyttet dette til en terapeutisk prosess.
Introduksjon
Teaterprosjektet har åpnet mange dører for meg. Har kastet meg uti ting som jeg egentlig ikke våget. Tror dette er et vendepunkt.
Dette sier Birte, en av deltagerne i teaterprosjektet «Teater gir mestring». Hun har flere innleggelser i psykisk helsevern og avbrutt skolegang bak seg. Birte var en av informantene i studien som ble gjort etter prosjektets slutt.
Teatret har transformative muligheter (Rasmussen & Gürgens, 2006; Horghagen, 2016), det vil si at en gjennom teateraktiviteter kan gjøre erfaringer som muliggjør endringer i eget liv. Det kan inspirere til kritiske refleksjoner og emosjonelt og sosialt engasjement, og føre til personlige transformasjoner (Horghagen, 2016). Det har blitt et økende fokus på ressurser og kreative aktiviteter i helse- og sosialfaglig arbeid, og det påpekes at involvering i meningsfylte aktiviteter er viktige faktorer for bedring (Krogstad et al., 2011). En forskergruppe gjorde i 2009 en pilotstudie for å få et innblikk i omfanget og betydningen av kunst- og kulturrelaterte tilbud og aktiviteter i psykisk helsevern for voksne (Aasgaard et al., 2009). Utvikling av selvtillit, tro på egne kreative evner og opplevelse av glede ble beskrevet som terapeutisk betydningsfullt. Terapeutisk er noe annet enn terapi. Kunstnere, instruktører eller pedagoger kan engasjere folk i kreative prosesser som styrker trivsel og økt selvfølelse. Dette kan anses som terapeutisk, mens det kunstterapeuter utøver er terapi (Torrissen, 2015).
Kreative aktiviteter kan knyttes til en estetisk erfaring, der kunsten blir en del av erfaringen. Den estetiske erfaringen kan være en opplevelse av teaterkunst. For deltageren i kunstaktiviteter er den estetiske erfaringen aktiv og utøvende og inkluderer både opplevelse av og opplevelse i kunst som praksis. Den estetiske erfaring gir en mulighet til forvandling (Gadamer, 2007; Sæther et al. 2016). Deweys tanker om estetisk erfaring knyttes sammen med hans tanker om vekst og utvikling. Det vil kunne legge grunnlag for økt deltagelse og kommunikasjon med andre (Dewey, 2005).
Å være skapende gjennom teatervirksomhet: hva betyr denne estetiske erfaringen? Hvilken betydning har det for den psykiske helsen og hverdagslivet? Fører det til endringer, og hvilke?
Forskningsspørsmålet for denne studien er: Hvordan kan teateraktiviteter gi mening og mestring og bidra i en bedringsprosess?
Anvendt teater er en paraplybetegnelse som omfatter ulike teaterformer. Det karakteristiske er at det først og fremst fokuserer på den kreative prosessen og samarbeidet med gruppa, og at teateraktiviteten skjer utenfor det offentlige teater (Rasmussen & Gürgens, 2006). Denne studien bygger også på denne formen, og tar utgangspunkt i voksne personer som har hatt psykiske helseproblemer.

Et forskningsutvalg
Forskning innen helse- og sosialfaglige områder viser at teateraktivitet kan gi selvinnsikt og en følelse av verdighet, og være frigjørende og kommunikasjonsskapende.
I en studie med teater som virksomhet for asylsøkere som levde i et mottakssenter, fant forskerne ut at teateret ble et sted for bearbeidelse av vonde opplevelser (Horghagen & Josephsson, 2010; Horghagen, 2014). Asylsøkerne hadde opplevd frykt og terror, noe som for mange hadde resultert i psykiske traumer og redusert sosial kapasitet.
Gjærum og Ramsdal (2011) har gjort en studie med norske ungdommer som har droppet ut av videregående skole, der teater ble utgangspunkt for en utviklende prosess knyttet til identitet og sosial tilhørighet. De gikk inn i forskjellige kreative prosesser; det praktiske teaterarbeidet, egen utvikling og møtet med publikum (resepsjonsprosessen). En annen og tidligere studie (Gürgens & Rasmussen, 2006) viser hvilken betydning teater har blant unge psykisk utviklingshemmede. De fant at teater er spesielt viktig for å få sosial tilhørighet og styrke eller bygge en identitet.
Den estetiske erfaringen kan påvirkes av rommet eller de ytre rammer. Dette understrekes bl.a. i forskningen til Sørbø et al (2013), som tematiserer hvilken kunnskap og mening som er materialisert i et sykehus og hva som ligger i en teaterbygning (ibid:97). Doktorgradsarbeidet til Larsen (2008) tar utgangspunkt i rommets betydning i et distriktspsykiatrisk sykehus, og funnene viser at ulike bygninger danner ulike mønstre for følelser og væremåter og får personene til å opptre på forskjellige måter knyttet til hvor en er. Nordbø og Thorøds forskning om kreative tilnærminger for personer med psykiske helseproblemer fant at aktiviteter som skriving og maling var en vei ut av personlige utfordringer og vansker (2014). De kreative aktivitetene knyttet også deltagerne sammen.
En irsk studie fra 2007 fra en kommunal mental helse-organisasjon dokumenter hvordan erfaringer med kunstterapi styrker selvbilde og gir økt selvtillit (Heenan, 2007). Forskningen til Spandler et al. (2007) viser at en gjennom kunstneriske aktiviteter kan oppleve håp, skape en følelse av mening og formål og gjenoppbygge identitet. Av nyere norsk forskning er Torrissens (2015) og Torrissens og Stickleys (2018) studier av teatergruppene act2 og teater Vildenvei. Gruppene har anvendt teater som metode, noe som har bidratt til å bygge nettverk og oppnå bedring. I stedet for klassisk behandling var det fokus på ressurser, personlighet, aktivitet, sosial støtte og medvirkning. Ørjasæter og Ness (2016) presenterer forskning med utgangspunkt i intervju med 12 pasienter i en psykiatrisk institusjon som har deltatt i en musikk- og teaterworkshop. De presenterer to sentrale tema i sine funn. Det ene er at pasientene gjennom arbeidet med workshopen opplevde verdighet. Det andre var den kreative arenaen, som ble oppfattet som en sykdomsfri sone. Forfatterne understreker betydningen av å ha et ressursorientert fokus for å skape kreativ vekst på tross av psykiske helseproblemer.
Teaterprosjektets utforming og gjennomføring
Teaterprosjektet som denne artikkel bygger på varte i ca. to år (2006–2008), og var et samarbeid mellom Høgskolen i Sør-Trøndelag (nå NTNU) og et distriktspsykiatrisk senter (DPS). Planen var å lage en teatergruppe og sette opp en forestilling. 12 brukere, 12 studenter og tre ansatte deltok i prosjektet. De ansatte rekrutterte brukere ut fra deres interesser og ressurser.
Prosessen startet med «teaterkafé», dvs. ukentlige uformelle møter i et lokale som bare ble brukt til dette. Brukerne diskuterte utfordringer de opplevde og kom med ideer og tekster de kunne tenke seg å bruke i en forestilling. De ville at forestillingen skulle handle om «livet selv», og ikke om sykdom eller diagnoser. Det ble bestemt at gruppa skulle hete Iteatret, og forestillingen «Trøste og bære – en kabaret på gal scene». Ideene tok form etter hvert, og ble til sanger, sketsjer, monologer, dikt. Det handlet om deres liv og allmenngyldige eksistensielle og sosiale problemer, slik som angst, død, usikkerhet, ensomhet og identitet. En monolog het «Unnskyld», en ironisk og humoristisk tekst om å undergrave og unnskylde seg selv i enhver sammenheng. Sketsjer og andre monologer ironiserte over terapeutiske situasjoner. Underveis i prosessen og i selve forestillingene var det et tett samarbeid mellom ansatte og brukere. Med hjelp av en regissør og teaterinstruktør startet organiseringen av teaterarbeidet og øvinger fram mot tre forestillinger, som var helt på slutten av prosjektet. Profesjonelle kunstnere og kulturarbeidere ble leid inn (skuespiller, sangpedagog, musiker), underveis i prosessen og under forestillingene. Både brukere og ansatte deltok som skuespillere, sangere, musikere, scenearbeidere, scenografer m.m., og hadde ukentlige øvinger. Øvingene foregikk først og fremst i et øvingslokale utenfor DPS, og forestillingene ble spilt på en offentlig scene i den aktuelle byen.
Metode
Artikkelen bygger på dybdeintervju med fire personer som var deltagere i prosjektet, og ble utført etter at prosjektet var ferdig. Intervjuene ble gjennomført i 2008, og artikkelen bygger altså på materiale som ligger noen år tilbake. Tidsaspektet kan være positivt i den forstand at artikkelforfatteren har fått en avstand til materialet og kan vurdere dette opp mot nyere forskning. Materialet har ikke den samme gyldighet som da det var samlet, men når resultatet ses i sammenheng med andre lignende prosjekter (Torrissen, 2015; Ørjasæter & Ness, 2016), er det med på å styrke disse funnene. Det er enda ikke gjennomført så mye forskning på teater og psykisk helse, og det psykiske helsefeltet trenger dokumentasjon for å styrke utviklingen av ressursorienterte praksiser.
De som ble utvalgt til å delta i studien, hadde vært innlagt i det aktuelle DPS i perioder av teaterprosjektets gjennomføring. En avgrensing var at de ikke lenger skulle ha brukerstatus. Informantene var to menn og to kvinner mellom 26 og 40 år. De er anonymisert og kalles i artikkelen for Birte, Merete, Jonas og Marius. Birte hadde noe erfaring med teater. Merete hadde ingen erfaring med teater eller kreativt arbeid. Jonas hadde i perioder skrevet tekster og jobbet med musikk. Marius hadde jobbet med ungdomsteater for en tid tilbake.
Intervjuguiden besto av åpne spørsmål, og intervjuet bar preg av samtale omkring sentrale spørsmål og tema. Intervjuet varte ca. 90 minutter. Det ble foretatt i en stille og folketom krok på en kafé. Det kvalitative forskningsintervju (Kvale, 1997) er en faglig samtale som har som mål å innhente beskrivelser av de intervjuedes erfaringsverden med deres egen måte å formulere seg på. Mening belyses ut fra personens eget perspektiv. Her søker en ikke etter
årsaksforklaringer, men direkte erfaring, kunnskap og forståelse slik den framstår for dem som selv har erfart den aktuelle virkeligheten. Gjennom intervjuet søker en den gode samtale, som er karakterisert av gjensidighet, åpenhet og oppriktighet. Det kvalitative intervjuet er åpent i den forstand at selv om visse tema er gitt, så er det åpning for å følge andre tema som kommer fram i løpet av intervjuet og som forskeren ikke har vurdert på forhånd (ibid).
Spørsmål i intervjuene dreide seg om sentrale opplevelser og erfaringer tilknyttet deltagelse i prosjektet, hvordan de taklet eventuelle utfordringer og hvordan prosjektet hadde preget eller kunne prege hverdagslivet. De ble også bedt om å trekke fram det fineste de hadde opplevd gjennom teaterprosjektet, og de erfaringer eller episoder som hadde ført til endring hos dem.
Lydopptaker ble brukt, og intervjuene transkribert. Intervjuene ble slettet rett etter at transkriberingen var gjort. Å forske i eget felt er utfordrende. Det er vanskelig å sette seg selv i parentes. Malterud (2003) påpeker at forskeren må være i stand til å veksle mellom nærhet som gir tilgang til den levende kunnskapen, og ettertanke som gir mulighet for kritisk refleksjon. Da jeg selv hadde vært en aktiv deltager i prosjektet både som prosjektleder, skuespiller, produsent og inspisient, var det til tider vanskelig å være i forskerrollen. Det ble sentralt å ha et bevisst forhold til egen innflytelse på datamaterialet. Det utviklet seg et tillitsforhold gjennom prosjektprosessen, og en kan anta at deltagerne var åpne og ærlige i sine svar. Samtidig må en ta høyde for at det var erfaringer eller meninger som de ikke ytret av frykt for å skuffe prosjektleder.
Informantene er anonymiserte, og det kom ikke fram personopplysninger i opptaket. Det ble informert om hva dataene skulle brukes til både muntlig og skriftlig. De skrev under på skjema om informert samtykke. Det aktuelle DPS er ikke beskrevet ved navn.
Meningsfortetning er brukt som analysemodell (Kvale, 1997:127), som dreier seg om tematisering. Analysen har fem trinn: I trinn 1 ble de transkriberte sidene fra alle intervjuene lest for å få følelse av helheten. I en slik kvalitativ analyse bør en være åpen for de inntrykk som materialet formidler og prøve å være bevisst på egen forforståelse. I trinn 2 ble intervjuene delt opp i naturlige enheter etter innhold. Det ble gjort en oppsummering av ett og ett intervju, og helhetsinntrykket fra hvert intervju ble skrevet ned for å finne fram til noen tema eller meningsbærende enheter. Meningsbærende enheter er utdrag av teksten som har en selvstendig mening knyttet til forskningsspørsmålet. Enhetene ble sortert i fargekoder. Disse var «mening», «mestring», «konsekvenser for hverdagsliv og helse» og «den fineste opplevelsen».
I trinn 3 ble materialet, dvs. de meningsbærende enhetene, sortert i grupper. Det som kom fram var fenomener som å gi til andre, mot, håp, trygghet, tillit og selvtillit, mestring, mening, selvinnsikt, å være en del av et fellesskap. Innholdet i enheten ble sett i lys av forskningsspørsmålet i trinn 4: Hvordan kan teateraktiviteter gi mening og mestring og bidra i en bedringsprosess?
Før trinn 5 (sammenbinding av de viktigste emnene i intervjuene i sammenfattende uttrykk) ble gjennomført, leste en forskerkollega råmaterialet. Hun noterte seg tema, uten på forhånd å ha sett min analyse. Temaene ble så i fellesskap grundig diskutert. Det var en hermeneutisk prosess, en meningsutveksling der tidligere enheter ble forsøkt sett i en ny sammenheng. Enhetene fra første analyse ble i stor grad de samme, men de ble satt inn i en ny treleddet sammenheng. Det tegnet seg etter hvert et bilde av tre meningsbærende enheter, som dreide seg om eksistensen (den enkelte), fellesskapet og teaterscenen som arena.
Resultater
Resultatene beskriver her sentrale faktorer i bedringsprosessen.
Eksistensen: Å uttrykke eget liv i kunstneriske rammer er befriende
Det gjennomgående var at deltagerne ga uttrykk for dårlig selvtillit Noen fortalte at de hadde vansker med å stole på andre.
Birte fortalte:
Jeg har aldri gjennomført noe i livet mitt. Dette er første gangen jeg har gjennomført noe. Det gir meg en god følelse, jeg får mer tro på meg selv. Det er mye jeg er veldig redd, som sitter veldig dypt. Det er absolutt ikke borte, men jeg bryr meg ikke så mye om det. Hvis jeg klarer dette, klarer jeg alt.
Hun hadde startet på mange ting, men alltid avsluttet underveis. En slik erfaring kan gi en følelse av meningsløshet. Når hun klarte å gjennomføre, ble sannsynligvis følelsen av mening desto sterkere.
Alle snakket om viktigheten av mot. Det var tidvis utfordrende å stille på ukentlige øvinger, der de tenkte «dette klarer jeg ikke». De fortalte om perioder de var trøtte og tunge av medisiner, hadde dårlig konsentrasjon, følte uro eller hadde «en dårlig dag». Merete hevdet at teaterprosjektet var årsaken til at hun allikevel møtte opp når hun var i dårlig form.
Har klart å tørre å være i gruppa og ikke stikke av og isolere meg når det blir tøft, som jeg kanskje har gjort før i livet. Jeg har tort å komme, i den formen jeg har vært i. Det syns jeg har vært tøft av meg, modig av meg. Og det gir mening. Jeg har fått tilbake selvtilliten og identiteten min.
Hun følte tilfredshet med sin aktive deltagelse i prosjektet og fikk mange positive tilbakemeldinger fra ansatte og de andre deltagerne. Det kan bidra til økende trygghet i samvær med andre, noe som kan eksemplifiseres i følgende utsagn: «Kan hende jeg kommer mer fram … når det gjelder hverdagslivet. Tør å slippe opp litt mer, dermed så gjør jeg det i hverdagen også.»
Birte hadde mange forventninger til teaterprosjektet: «Å bli delaktig på denne måten kan styrke selvtilliten min. Kanskje kan prosjektet lære meg å bli et bedre menneske.» Hun knyttet dette til å tørre å stå på scenen, stå løpet ut både i forhold til seg selv og i samværet og samarbeidet med de andre. De snakket om tekster de hadde hatt liggende i skuffen, og friheten til å gi uttrykk for hvordan de hadde det gjennom disse tekstene. De framførte både egne og andres tekster. Merete hadde en positiv erfaring knyttet til dette; «Når hun framførte teksten min, forsto jeg hva jeg selv hadde ment. Jeg tenkte, dette er jo terapi.» Dette kan være et uttrykk for at teksten ble en nødvendig avstand for hennes selvforståelse.
Øvingene besto både av improvisasjonsøvelser og øving på de forskjellige sceniske numrene. Alle nevnte at improvisasjonsøvelsene var artige, og at det var en viktig forberedelse for scenenumrene. Det å «dumme seg ut» ble en felles opplevelse.
Fellesskapet; Å bli synlig gjennom å skape noe sammen
Gjennom teaterarbeidet måtte de forholde seg både til seg selv og samarbeidet med de andre. Birte sa: «Det fineste jeg har opplevd er å få være en del av noe, og bli akseptert som den jeg er. Tryggheten i gruppa har gjort at jeg har tort å utfordre meg mer, som igjen har ført til flere mestringsopplevelser.»
Deltagerne hadde felles erfaringsbakgrunn med psykiske helseproblemer og den tidligere brukertilværelsen. De omtalte fellesskapet som åpent og nært, og mente at tryggheten vokste fram av forståelsen de viste for hverandre. De ga uttrykk for at de opplevde å bli møtt med tillit og aksept. Ingen ble avvist om de hadde en dårlig dag, og de viste hverandre omsorg.
Marius sa: «Det har ikke vært lett, og jeg har holdt på å gi opp mange ganger. Men jeg har hatt folk rundt meg som har hatt trua på meg, og som har backet meg.» De framhevet at det var fint å være med på andres oppturer og nedturer, se at andre våget, blomstret og mestret noe. Alle snakket om at forpliktelsen var viktig, og knyttet dette til at de hadde et felles ansvar. De var stolte over å være del av noe og at de hadde skapt noe sammen. Birte hadde rusproblemer, og sa at dette hadde holdt henne mer «på matta». Hun klarte å presse seg, og stole på de andre. Å være til nytte ble betydningsfullt. En sa: «Fint å føle at man trengs, og at noen er avhengig av deg.» Flere hevdet at noe av det fineste de hadde opplevd var tilhørigheten i gruppa, spesielt under de hektiske dagene før premieren. De trakk fram en spesiell hendelse foran siste forestilling. En av deltagerne fikk en krise, og ble innlagt på sykehus om natta. Vedkommende hadde flere sentrale nummer i forestillingen. De andre fordelte disse numrene mellom seg, og forestillingen ble gjennomført. Noen ga uttrykk for at nettopp det ble den beste forestillingen.
Å få en hobby og bli mer sosial igjen ga en positiv innvirkning på hverdagslivet: «I en slik gruppe som dette her, må en presse seg til å være sosial, være i en gruppe. Det gjør at jeg begynner å bli mer sosial igjen i andre sammenhenger også.» Den sosiale rollen inneholder også forventninger, slik det ble uttrykt her:
Å være så tett innpå folk, og være med å oppleve å være med i en prosess … det er utfordrende. Man kommer borti sider av seg selv som man ikke visste man hadde. Å lære å kjenne andre, og samtidig bli mer kjent med seg selv, hvordan man reagerer på andres reaksjoner … Man må ta ting som de kommer.
Teaterscenen – et kreativt, sosialt og dialogisk frirom
Rammen for teatervirksomheten var øvingslokaler og scenen. I den første fasen hadde de øvinger på det distriktspsykiatriske senteret, men etter hvert foregikk øvingene i andre, eksterne lokaler.
I starten av prosjektperioden møttes de på den ukentlige «teaterkaféen» (et eget område på DPS). De kalte dette et frirom, en terapifri sone, og sa at det var befriende å være et sted der ingen snakket om symptomer eller diagnoser. Teateraktiviteten ble både et sosialt og eksistensielt frirom samt et rom der temaene de trakk fram ikke ble knyttet til et sykdomsspråk. De sa at de følte seg friere i andre lokaler, og at det var lettere å føle seg som «teaterfolk». De snakket om forskjellene mellom seg selv og personalet og at det var lettere å oppnå likeverdighet på en annen og ytre arena. Merete sa:
Vi ble på en måte stilt på lik linje når vi kom på teaterprøvene … rollene våre var like, i forhold til hvordan det er ellers i systemet, når de er personale og vi er pasienter. Vi kom i en ny setting, og det synes jeg var utrolig bra. Og det skulle vært mer av sånt.
Samtidig kan det virke som selve aktiviteten også kan ha noe med dette å gjøre, slik Jonas antyder: «Han (pleieren) gir meg medisiner for å jenke meg ned. Og så spiller han på låta mi. Da er det jeg som er sjefen på en måte …» Han sa at dette ga ham en følelse av likeverdighet og en ny mulighet til å jobbe med seg selv:
Det har gitt meg en aha-opplevelse om hva det betyr å gjøre kreative ting, å skape ting og jobbe med de sidene og de talentene. Jeg blomstret da jeg kom på scenen, selv om nervene var i høyspenn på forhånd.
De ga uttrykk for at det var godt å spille en rolle. Å skape avstand gjennom å innta en rolle, kan gi mulighet til ny erkjennelse.
De snakket om følelsen av å bli betraktet som annerledes, men at erfaringene deres nå kunne bidra til en endring. Merete uttrykte det slik: «Det er meningsfullt å gi noe til andre, fint å ha muligheten til å påvirke. Å jobbe kreativt gjør at jeg føler meg i bedre form rett og slett. Å jobbe med teater er kommunikasjon hele tida.» Jonas snakket om magien:
Kommer selv om jeg er syk. Det har med mestring å gjøre, og nå i det siste har det med oppvåkning av hvor deilig det er å stå på scene foran et publikum. Det har blitt veldig viktig, og det har blitt et kick. Det er magi over det.
Deltagerne var stolte over at det de skrev kunne være betydningsfullt for andre. Før premieren hadde de noen forestillinger for ansatte innen psykisk helsevern, pårørende og andre brukere. Her fikk de tilbakemeldinger fra brukere, som «dette er ekte og ærlig». De berørte publikum. Mange gråt. Marius reagerte slik: «Dette står i sterk kontrast til det å være syk, ta imot hjelp og ikke mestre livet på en vanlig måte.»
Diskusjon
Hensikten med studien var å finne ut hvordan teateraktiviteter kan gi mestring og bidra i en bedringsprosess. I innledningen ble det stilt spørsmål om dette kunne føre til noen endringer. En av informantene brukte begrepet vendepunkt. Vendepunktet kan knyttes til den treleddede relasjonen eksistensen, fellesskapet og teaterscenen, og er avhengig av nettopp denne. Funnene understreker betydningen av denne treleddede relasjonen.
Å lage egne tekster og en teaterforestilling er en måte å anvende sine erfaringer på. Samtidig kan det være utfordrende å beskrive egne opplevelser, da de gjerne dreier seg om eksistensielle tema. Deltagerne setter på en måte selve eksistensen på spill. Både Dewey (2005) og Gadamer (2007) har som utgangspunkt at mennesket har et driv i seg for å forstå omverdenen. Dewey beskriver med sitt begrep persepsjon at erfaringen krever tilstedeværelse i situasjonen. Gadamer (2007) trekker dette litt lengre når han hevder at vi må sette oss selv på spill. Funnene i studien kan forstås med utgangspunkt i begge disse teoretikerne.
Deltagerne overfører sine egne erfaringer i kreative tekster. De danner noe nytt, de er skapende. Tekstene og sangene kan på denne måten fungere som et slags speil for egne opplevelser og erfaringer, og gi mening og forståelse. Dewey (2005) peker på opplevelsen av nærvær i den estetiske erfaring, og at den henger sammen med vekst og utvikling. Sansning, tenkning og følelser er, i tillegg til formål og mening, inkorporert i denne erfaringen, og den estetiske erfaringen kjennetegnes ved at fortid, nåtid og framtid er til stede som en integrert del av øyeblikket. Kunstneriske utforskningsprosesser er en sosial læringspraksis som skaper sammenheng mellom selvet og omgivelsene (ibid).
Funnene viser at deltagerne viste mot. De utfordret seg selv og sine grenser. Selvinnsikt og selvtillit kan oppnås gjennom å utvise mot. Dette kan relateres til Gadamers forestilling om lek (2007). Han skriver om spillet, som på tysk (spiel) omfatter både skuespill og musikk, i tillegg til spill som lek.
Når man går inn i et spill, må man velge om man vil delta i fullt alvor. Dersom man deltar halvhjertet, har man ingen glede av spillet, enten det dreier seg om fotball eller teater. Men dersom man setter seg selv i spill, så å si, vil man også få glede – eller skuffelse – av spillet. Og når spillet er i gang, opplever man også å bli en annen, låne en identitet. (Sørbø et al. 2013, s. 101)
Gadamer (2007) mener at vi må sette våre fordommer, vår horisont, men også i forlengelsen av dette, oss selv på spill. I dette ligger en mulighet til selvforståelse, som hos Gadamer alltid er en side ved ekte forståelse.
Deltagerne i teaterprosjektet prøvde ut nye roller og identiteter, fikk leke med mange muligheter gjennom å improvisere og framføre egne tekster eller andres. De satte seg selv på spill. Det skaper rom for opplevelser som kan øke ens selvforståelse og egenverdi. Merete sa at det var godt å gi noe til andre, og få tilbake sin identitet. Både hun og Jonas trakk fram forholdet mellom deltagerne og de ansatte, og at de gjennom teateraktiviteten opplevde større grad av likeverdighet. Dette kan relateres til Ørjasæter og Ness’ (2017) funn, der de framhever at deltagerne gjennom musikk- og teaterworkshop opplevde å bli sett, møtt og forstått som hele mennesker.
Teater er en unik arena for inkludering, med mange funksjoner som skal ivaretas, og hvor alle kan bidra med noe. Arbeid med teater og drama kan gi gode opplevelser og rom for meningsskaping gjennom utprøving av ulike roller og identiteter i relasjon til andre. Flere forskere peker på betydningen av samspillet og fellesskapet som oppstår i kreative prosesser (Gjærum & Ramsdal, 2011; Törrissen, 2015; Nordbø & Thorød, 2014). Torrissens forskning (2015) viser til fellesskapet i teatergruppene, det hun kaller community of identity, der det kan oppstå en følelse av tilhørighet og forståelse, der deltagerne gjenkjenner sin egen erfaring i møte med andres. For deltagerne i Iteatret vokste fellesskapet fram nettopp med utgangspunkt i felles historier og erfaringer, og det styrket identiteten. Funnene viser at de hadde en forpliktende holdning til arbeidet i teatergruppa. De mestret utfordringene, fant tilhørighet til gruppa og var i en sammenheng de opplevde som meningsfull.
Teaterscenen som arena kan betraktes som frigjørende, til forskjell fra institusjonens maktarena. Michel Foucault (Larsen, 2008) viste hvordan livet inngår i samfunnspolitiske kunnskaps- og maktrelasjoner som både disiplinerer individet til å opptre på bestemte måter, men som også gjør at individet disiplinerer seg selv. Funnene i studien tyder på at deltagerne følte en større grad av likeverdighet når de sto på scenen eller øvde i andre lokaler utenfor det distriktspsykiatriske senteret.
Det kunstneriske arbeidet i seg selv i en scenisk ramme var betydningsfullt for selvbilde og helse. Aktørene får feedback på egne prestasjoner, og det gir en mestringsopplevelse som kan påvirke helsen i positiv retning. Funnene viser også at samspillet mellom publikum og aktørene har en betydning. Deltagerne syntes det var godt å gi noe til andre. Gjærum og Ramsdals forskning (2011) understreker teatrets evne til å vekke og berøre publikum. Resepsjonsprosessen, dvs. samspillet mellom publikum og aktører, er en del av en kreativ prosess (ibid). Denne prosessen er gjenkjennbar for aktørene i denne studien også. De fikk energi fra salen, og opplevde tilfredshet med at deres tekster betydde noe for andre. Torrissens forskning (2015) fra teatergruppene act 2 og Teater Vildenvei viser at teaterscenen kan være en arena for å styrke egen stemme eller medvirkning.
Konklusjon
Forskerspørsmålet var: Hvordan kan teateraktiviteter gi mening og mestring og bidra i en bedringsprosess? Funnene viser sentrale fenomen knyttet til deltageren som subjekt og som deltager i en gruppe. De uttrykker eget liv gjennom en kunstnerisk tekst, de skaper noe sammen med andre og de er sceniske utøvere. Gjennom å sette sin trygghet og sine grenser på spill i møte med andre, kan det virke som at dette vendepunktet blir mulig. Teaterscenen blir en arena for «spillet». Deltagerne gir uttrykk for at teaterprosjektet har gitt dem positive endringer i hverdagslivet, og «åpnet mange dører». De har fått styrket selvtillit, sosial tilhørighet og nye bekjentskap gjennom det kreative arbeidet. Gjennom gruppen opplever de å få være en del av noe, et forpliktende fellesskap. Teaterscenen er den konteksten som gjør dette mulig.
Både denne og lignende studier viser at kreative aktiviteter som bl.a. teater kan være betydningsfulle vendepunkt for brukere med psykiske helseproblemer og være et viktig alternativ i praksisfeltet. Det er et økende fokus på alternative metoder i praksis, og det er behov for fagutvikling og forskning som understøtter dette.
Referanser
Dewey, J. (2005). Art as experience. New York: Published by the Penguin Group.
Faigin, D. A. & Stein, C. H. (2010). The power of theater to promote individual recovery and social change. Psychiatric Services, 61, 306–308. DOI: http://dx.doi.org/10.1176/appi.ps.61.3.306.
Gadamer, H-G. (2007). Sandhed og metode: grundtræk af en filosofisk hermeneutik. København: Academica.
Gjærum, Gürgens, R. & Ramsdal, G. (2011). Kreative prosesser i «art-based research». Peripeti. Open journal systems, 8(16), 21–30.
Heenan, D. (2007). Art as therapy: an effective way of promoting positive mental health? Disability & Society, 21(2), 179–191.
Horghagen, S. & Josephsson, S. (2010). Theatre as Liberation, Collaboration and Relationship for Asylum Seekers. Journal of occupational science, 17(3), 168–176.
Horghagen, S. (2014). The transformative potential of craft and creative occupations for people in vulnerable life situations. Doctoral theses at NTNU, 2014:349. NTNU- Trondheim. Norwegian University of science and technology.
Horghagen, S. (2016): Fra avmakt til makt over eget hverdagsliv gjennom kulturelle aktiviteter. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 13(1–2), 117–126.
Krogstad, R. E., Ekeland, T. J. & Hummelvold, J. K. (2011). In defence of a humanistic approach to mental health care: Recovery processes investigated with the help of client`s narratives on turning points and processes of gradual change. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 18(6), 479–86.
Kvaale, S. (1997). Det kvalitative forskningsintervju. Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Larsen, I. B. (2008). Det sitter i veggene. Materialitet og mennesker i distriktspsykiatriske sentra. Doktorgradsavhandling. Universitetet i Bergen.
Malterud, K. (2003). Kvalitative metoder i medisinsk forskning. Oslo: Universitetsforlaget.
Nordbø, A. H. & Thorød, A. B. (2014). «Jeg har funnet nye kilder i meg selv». En studie av virksomme prosesser i kreativ skriving og maling. Fontene forskning, 1, 31–42.
Rasmussen, B. & Gürgens, R. (2006). «Art as Part of Everyday Life: Understanding Applied Theatre Practices through the Aesthetics of John Dewey and Hans Georg Gadamer» Theatre Research International, 03, 235–244.
Spandler, H. S., Secker, J., Kent, L., Hacking, S. & Shenton, J. (2007). Catching life: the contribution of arts initiatives to recovery approaches in mental health. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 14, 791–799.
Sæther, W., Sørbø, J. I., Gjengedal, E. & Lykkeslet, E. (2016). Teater som danning. Nordisk tidsskrift for helsefaglig forskning, (1–2), 106–114.
Sørbø, J. I., Gjengedal. E., Lykkeslet, E. & Sæther, W. (2013). Det som sitter i veggene. Nordisk tidsskrift for helsefaglig forskning, 9(1), 95–104.
Torrissen, W. (2015). «Better than medicine»: Theatre and health in the contemporary Norwegian context. Journal of Applied Arts & Health, 6(2), 149–170.
Torrissen, W. & Stickley, T. (2018). Participatory theatre and mental health recovery: a narrative inquiry. Perspect Public Health, 138(1), 47–54. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/1757913917723944.
Ørjasæter, K. & Ness, O. (2016). Acting Out: Enabling Meaningful Participation Among People With Long-Term Mental Health Problems in a Music and Theater Workshop. Qualitative Health Research, 1–14.




