Nordic Arts and Health Research Network arrangerer sitt sjette nettverksmøte 6. og 7. oktober 2022 i Levanger, nærmere bestemt på Nord Universitet, campus Levanger.
Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg er vertskap for møtet i Levanger. Forskernettverket samarbeider med folkehelsealliansen i Trøndelag om felles foredrag og workshops 7.oktober på Folkehelsekonferansen 2022 (åpen konferanse).
Temaet for nettverksmøtet er «Kreativ velvære», hvor vi vil se nærmere på måter kreativitet kan forbedre helse og velvære gjennom hele livet.
Vi ønsker deg hjertelig velkommen til å delta på to spennende dager med presentasjoner, workshops og nettverksmuligheter innen kunst og helse, sammen med dine nordiske forskerkollegaer, og håper å se så mange som mulig av dere der.
Påmelding til møtet åpner 22. august.
Nettverksmøtet er gratis for nettverksmedlemmene. Hvis du ikke er medlem av Nordic Arts & Health Research Network ennå, meld deg på her: Bli med i nettverket.
Les mer om call for papers og hvordan sende inn ditt bidrag her.


—————————————————————————————–
Dear members of the Nordic Arts & Health Research Network,
The Nordic Arts and Health Research Network will arrange their sixth network meeting on the 6th and 7th October 2022 in Levanger, Norway. The Norwegian Resource Centre for Arts and Health is hosting the meeting in Levanger, in collaboration with the public health alliance in region Trøndelag. The theme of the network meeting is “Creative Wellbeing” and the many ways in which creativity can enhance health and wellbeing across the lifespan.
We warmly welcome you to participate in two exciting days with presentations, workshops and network opportunities together with your Nordic Arts and Health colleagues, and hope to see as many of you there as possible.
Registration for the meeting opens on 22 August.
The network meeting is free of charge for the network members. If you are not a member of the Nordic Arts & Health Research Network yet, please sign up here: Join the network.
Read more about the call for papers and how to submit a paper: https://www.nordicartshealth.fi/yleinen/call-for-papers-nordic-arts-health-research-network-meeting-on-6-7-october-2022/
Fikk du ikke med deg webinaret om hvordan bruke musikk, sang og bevegelse systematisk som miljøbehandling og støttebehandling i daglig pleie- og omsorgsarbeid?
Du kan se det i sin helhet her:
Program
Hva er opplæringsprogrammet «Miljøbehandling med integrert bruk av musikk, sang og bevegelse for ansatte i helse og omsorg»?
Vegar Rangul, førsteamanuensis og prosjektleder Musikkbasert miljøbehandling
(9:30 i opptaket) Hvordan kan musikk, sang og bevegelse gi en bedre omsorg for personer med kognitiv svikt. Musikkens påvirkning på hjerne og sinn, kartlegging av musikkpreferanser og konkrete tiltak som helse- og omsorgsarbeidere og andre kan gjennomføre.
Audun Myskja, lege og nevrologisk musikkterapeut
(23:00 i opptaket) ABC Musikkbasert miljøbehandling – bruk av musikk, sang og bevegelse i tjenester til eldre og personer med utviklingshemming
Inger Molvik, Nasjonalt senter for aldring og helse
(39:00 i opptaket) Kulturskolen som samarbeidspart i arbeidet med Musikkbasert miljøbehandling – hvorfor og hvordan, hva og hvem?
Ragnhild Skille, rådgiver i Norsk Kulturskoleråd
(55:30 i opptaket) Hvordan komme i gang med opplæringa i kommunen – oppsummering og videre arbeid?
Hilde Heimli, dr. philos og opplæringsleder Nasjonalt senter for aldring og helse og Vegar Rangul, Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg
Arrangører: Nasjonalt senter for aldring og helse og Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg, i samarbeid med Norsk kulturskoleråd.
Har du kjærlighet til litteratur og menneskers vekst? Da kan leselederkurs i Shared Reading-metoden være noe for deg.
Vi har ledige plasser. Kurset er gratis.
Det er Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg som i samarbeid med prosjektet «Litterære pusterom – Shared Reading for større livskvalitet» (Trøndelag Fylkeskommune og Møre og Romsdal fylkeskommune), setter opp leselederkurs i Shared Reading-metoden.
Tid: 27.-29. september 2022, kl. 10-17 hver dag
Sted: Nord Universitet, Levanger, Røstad
Reise: Røstad har egen togstasjon på Trønderbanen
Hvem er kurset for?
Kurset arrangeres av prosjektet «Litterære pusterom – Shared reading for større livskvalitet». Prosjektet retter seg i utgangspunktet til alle som har en kjærlighet til litteratur og menneskers vekst. Dette kurset retter seg spesielt til ansatte i helse- og omsorgssektoren. Det er en målsetting at alle deltakere skal praktisere som leseledere etter kurset. Det vil bli tilbudt oppfølging i et faglig nettverk.
Pris
Kurset er gratis. Ved behov dekkes reise, overnatting og frikjøp fra jobb, fortrinnsvis for deltakere fra Trøndelag og Møre og Romsdal.
Hva er Shared reading?
Shared Reading går ut på å lese en skjønnlitterær tekst høyt i en gruppe, for så å ha en samtale om teksten etterpå. En leseleder leser teksten høyt for deretter å lede samtalen videre. Fokuset i samtalen er ikke litterær analyse, men opplevelsen av teksten.
Se en liten informasjonsfilm her (4 min): Shared Reading i Vestfold og Telemark – YouTube
Hva gjør Shared reading med oss?
- det er dokumentert positiv effekt på opplevd livskvalitet
- det er beroligende å bli lest for, det oppleves omsorgsfullt
- man oppøver konsentrasjon gjennom felles fokus
- man får sette ord på tanker og følelser, uten å måtte utlevere sin egen historie
- man tenker nye tanker og løser opp i fastlåste tankemønster
- man opplever verdien av å være sammen
Metoden fungerer like godt for friske som for syke, uansett alder. Friske kan forebygge sykdom og syke kan oppleve en stor helsefremmende forskjell. Deltakelse har en betydelig positiv effekt på blant annet depresjon, stress og angst. Deltakerne opplever dette som en meningsfull, trygg og stimulerende aktivitet som bidrar positivt til hverdagen.
Du kan lese mer om et større forskningsprosjekt i Danmark her:
Tid for lesing — Lesetilknytningen (laeseforeningen.dk).
Metoden er mye brukt i Danmark og England for sine terapeutiske effekter.
Kursets varighet:
Kurset er på 18 timer, fordelt på tre dager. Kun 12 plasser. I løpet av kurset vil du lære om
- Hva som kjennetegner Shared Reading-metoden, og bakgrunnen for metoden
- Hva det gjør med oss. Vi undersøker det terapeutiske med metoden
- Valg og forberedelse av tekst
- Høytlesningen; funksjon og teknikker
- Rollen din som leseleder
- Hvordan komme i gang med grupper
- Oppfølging etter kurset
Du kommer til å få oppleve Shared Reading i praksis og gjøre øvelser og oppgaver som forbereder deg på rollen som leseleder.
Bakgrunn
Metoden ble først utviklet i England av The Reader organisation.
Følg gjerne Leserne Shared Reading Norge på Facebook.
Kurset er del av det treårige prosjektet «Litterære pusterom – Shared reading for større livskvalitet»
Sparebankstiftelsen SMN ha støttet satsingen på Shared reading i Trøndelag og Møre og Romsdal med tre millioner kroner til en treårig satsing (2019-2022).
Kurset holdes av Kari Hortman, prosjektleder for Litterære pusterom, og Kirsten Muhle: https://kirstenmuhle.no/
Spørsmål
Spørsmål om kursets innhold og økonomi: Trøndelag fylkesbibliotek v/ prosjektleder Kari Hortman, kariho@trondelagfylke.no, tlf. 41 65 28 80
Spørsmål om reise og kurssted: Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg v/Jorunn Aurstad, post@kulturoghelse.no, tlf. 740 22 76
Velkommen til kurs
Les mer »Hvordan kan kunst og kreativitet være en naturlig del av helhetlig omsorg, i et samspill mellom pleie- og omsorgsarbeidere, pårørende og frivillige? Og hvordan ivareta kunsten og kulturens egen verdi i et slikt møte?
Smerte er tema i del III av webinarserien Kunst og kreativitet i helhetlig omsorg.
Se webinaret i opptak ved å trykke på denne linken: Webinar – Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg.
Målgruppe:
Helse-og omsorgsarbeidere/ – ledere innen eldreomsorg, pårørende og frivillige
Arrangører:
Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg og Verdighetsenteret (VS)
PROGRAM
Fellesskap, mening, nye tanker
Hennar rørsle*
Sverre Chr. Wilhelmsen – brobygger, Verdighetsenteret (VS)

Hva er smerte ut fra et helse- og omsorgsperspektiv?
Om smerte, lidelse, sorg og brukerens egen opplevelse: Hvordan henger disse sammen?
Irene Aasmul – fag- og forskningsutvikler, VS i samtale med Stein Husebø – senterets gründer
En alternativ behandlingsform?
Musikkbasert miljøbehandling (MMB) i forskningsprosjekt om smertelindring for personer med demensdiagnose.
Vegar Rangul – prosjektleder, Musikkbasert miljøbehandling
Reidun K.N.M Sandvik – førsteamanuensis, Høgskolen på Vestlandet
Foto: Herman Dreyer
Ulike perspektiver på ‘smerte’
Samtale mellom Irene Aasmul, Reidun K.N.M. Sandvik og Vegar Rangul
Den gamle mannen*
Sang og musikk i eldreomsorgen – frivillighetens bidrag til de samlede omsorgsressurser
Marion Rodgers Løseth – leder, avd. Frivillighet og kultur, VS
Kunst og kultur – et frirom i helse og omsorg
Hva skjer i dette personlige møtet?
Odd Sigfast Håpnes – rådgiver, Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg
Lata regnet pusta*

* Dikt av Jon Fosse, fra samlingen Stein til stein (2013)
Fremføres av konferansier, med tillatelse fra forfatteren
Les mer »
Studiet passer for sykepleiere eller andre som jobber med mennesker som har psykiske problemer, rus-relaterte problemer, aldersrelaterte sykdommer og demens.
Start: 05.09.2022
Slutt: 20.12.2022
Søknadsfrist: 20.06.2022
Undervisningsform: Studium med fysiske samlinger på Gjøvik
Studiepoeng: 15

Innhold i studiet
Det terapeutiske verktøyet som deltakerne lærer i studiet, skal bidra til å gjøre den daglige pleie av pasienter lettere, redusere uro, utagering, redusere medisinforbruk, øke den generelle trivsel og frigjøre tid for personalet. Aktuelle tema på studiet er musikk, sang, rytmisk trening, dans/bevegelse og stemmebruk, metoder innen individualisert musikk, sang og bevegelse, samt hvordan kartlegge, måle, dokumentere, evaluere, følge opp, om samarbeid internt og på tvers av fagprofesjoner.Musikkbasert miljøbehandling bygger bro mellom humanistisk, samfunnsvitenskapelig og naturvitenskapelig forskning og har følgende elementer:
- Bruk av musikk, sang, bevegelse i arbeid med ulike målgrupper i et mangfolds perspektiv.
- Musikk, sang og bevegelse, for enkeltpersoner og grupper.
- Musikk og sang for å regulere atferd, kommunikasjon, konsentrasjon og oppmerksomhet.
- Integrert tilnærming til musikk i form av enten lytting, deltagelse på konserter, kor og/eller egenmusisering og dets forhold til kropp/sinn-samspillet.
- MMB kan forstås som en kombinasjon av aktive og passive musikkteknikker som inkluderer aktiv involvering som å spille instrumenter, sang og dans (bevegelse) og passive teknikker som å lytte til musikk og lydmiljøets betydning.
- Systematisk kartlegging av nåsituasjon, behov og musikkpreferanser, skissere tiltak.
- Dokumentere/ journalføre/ loggføre de musikkbaserte tiltak/ aktivitetene.
- Lydmiljøets betydning – tilrettelegge lydmiljø (bruk av media, støykilder).
- Systematisk bruk av rytme som støtte ved gange, trening, lek og andre aktiviteter.
- Implementere MMB og innarbeide elementene som en naturlig del av daglig aktivitet og behandling.
Opptakskrav: Minimum bachelorgrad innen helse- og sosialfag eller andre relevante fag.
Kurset har 3 obligatoriske samlinger a 3 dager på NTNU Gjøvik, Høst 2022.
Samling 1: 5. – 7. september.Samling 2: 10. – 12. oktober.Samling 3: 7. – 9. november.Kursform/Undervisning:
Det pedagogiske opplegget vil veksle mellom forelesning, øvinger og arbeid i grupper. Teoridelen blir illustrert med kliniske eksempler og videoillustrasjoner. Arbeid med pensum, praktiske oppgaver og øvinger mellom samlingene.I tillegg brukes rollespill og gruppearbeid, som også følges opp på hjemstedet/arbeidsplassen.Læringsformer og aktiviteter: Forelesninger, seminar, ekskursjon.
Vi tar forbehold om tilstrekkelig antall deltakere for å kunne starte kurset.
To nye artikler i det nordiske tidsskriftet Nordic Journal of Arts, Culture and Health (NJACH) er publisert.
Den ene tar for seg temaet Kunsterisk, kulturelt og kreativt engasjement under COVID-19: Forbedre den mentale trivselen og den sosiale tilknytningen til universitetsansatte og studenter.
Bakgrunnen for artikkelen er at mye tyder på at dårlig psykisk helse og ensomhet økte i den britiske befolkningen under COVID-19-pandemien. Samtidig tyder medieoppslag på et økt offentlig engasjement for kunst og kultur i nedstengningsperioden.
Forfattere er Ceri Wilson, Carol Munn-Giddings, Hilary Bungay, og Anna Dadswell.
Den andre artikkelen er et essay skrevet av Anita Jensen. Essayet gir en oversikt over kultur- og helsefeltet i en dansk kontekst. Tittel på artikkelen er Kultur og sundhed – et mangfoldigt felt. Et essay.
Mental helse og kreativ skriving
Tidligere i år ble en artikkel om mental helse og kreativ skriving publisert: Mental health recovery and creative writing groups: A systematic review. En systematisk oversiktsartikkel viser at kreativ skriving kan støtte personlig recovery, men det er behov for mer forskning på tilrettelagte, kreative skriveintervensjoner for å komme seg etter psykiske lidelser.
Nordisk tidsskrift
Det nordiske tidsskriftet Nordic Journal of Arts, Culture and Health (NJACH) utgis av Universitetsforlaget på vegne av Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg (juridisk eier), Høgskulen i Volda, Primärvården Skåne, Aalborg universitet, Kungl. Musikhögskolan i Stockholm, Turku University of Applied Sciences (TUAS), Kulturforvältningen, Region Stockholm og The University of the Arts Helsinki.
Tidsskriftet er en arena for publisering og debatt i det tverrfaglige fagfeltet for kunst og kultur innen fysisk og psykisk helse, sosial inkludering og helse- og omsorgsarbeid. Alle artikler i NJACH er åpne for alle. En oversikt over de tidligere utgavene finner du her.
Les mer »Anja Paulsen tok videreutdanningen Musikkbasert miljøbehandling i 2017. Les hvorfor dette studiet har blitt så viktig for henne og hvorfor akkurat denne videreutdanningen hjelper henne både på jobb og privat.
– Jeg opplevde dette studiet som gøy, lærerikt, engasjerende og veldig viktig. Vi hadde utrolig dyktige lærere og foredragsholdere, som gjør at jeg faktisk husker det jeg lærte på dette studiet, slik at jeg kan bruke det i hverdagen min. Det var en blanding av teori og praksis, mye latter, god stemning og mange nye venner, sier Anja.
I sin nåværende jobb som aktivitør ved et sykehjem i Trondheim, får hun stadig bruk for det hun lærte på videreutdanningen Musikkbasert miljøbehandling.
– Jeg lærte å bruke bevegelse, følelser, rytme og persontilpasset musikk, både individuelt og i gruppe. Det har blitt til at jeg alltid tenker på hvordan jeg kan integrere Musikkbasert miljøbehandling, spesielt hvis det oppstår vanskelige situasjoner i arbeidshverdagen. På videreutdanningen fikk vi studentene mange tips og triks for hvordan vi kan takle ulike situasjoner som oppstår ofte på jobb, for eksempel situasjoner knyttet til med personer med demensdiagnose eller utfordrende adferd, forteller hun.

Vil du anbefale dette studiet til andre?
– Svaret er JA med store bokstaver. Av mange videreutdanninger jeg har tatt tidligere er det dette jeg ville satt på førsteplass, sier Anja.
– Metodene vi lærte vil alltid være med meg, både i arbeidslivet og privat. Man går faktisk glipp av noe hvis man ikke søker på denne videreutdanningen, mener Anja.
Har du også lyst til å lære metodene som kan prege framtidas helse- og omsorgsarbeid? Ved å bruke musikk, sang og bevegelse som et arbeidsverktøy kan arbeidsdagen bli lettere og enda mer inspirerende. Dette er nyttige verktøy for deg som jobber innen helse i en krevende tid.
Dette kan du lære på høstens videreutdanning «Musikkbasert miljøbehandling» ved Nord universitet, Campus Levanger. Studiet er samlingsbasert.
Studiet vektlegger kunnskap og ferdigheter om hvordan musikk, sang og bevegelse vil være et alternativ og supplement til tradisjonell medisinsk behandling. Dette gjelder både som generelle miljøtiltak og som individualisert behandling. Studiet vektlegger musikk som effektivt arbeidsverktøy og skal gi trening i stemmebruk, rytmikk og dans/bevegelse. Studiet gir innføring i hvordan musikk påvirker, hjerne, kropp og følelser og hvorfor dette er særlig viktig i arbeid med mennesker med funksjonsnedsettelse og demens. Det vil også bli gitt en innføring i betydningen av tverrfaglig samarbeid.
Les mer om videreutdanningen Musikkbasert miljøbehandling her

Les mer »
Hvordan bruke musikk, sang og bevegelse systematisk som miljøbehandling og støttebehandling i daglig pleie- og omsorgsarbeid?
Opplæringsprogrammet Miljøbehandling med integrert bruk av musikk, sang og bevegelse (Musikkbasert miljøbehandling) er en del av Kompetanseløft 2025.
Torsdag 16. juni kl 1200-1300. Webinaret er gratis.
Arrangører: Nasjonalt senter for aldring og helse og Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg, i samarbeid med Norsk kulturskoleråd.
Målgruppe: Helse- og omsorgsarbeidere, ledere i helse- og omsorgsektor, ansatte ved utviklingssentre for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) og ansatte i kulturskolene.
Program
Kl 1200: Hva er opplæringsprogrammet «Miljøbehandling med integrert bruk av musikk, sang og bevegelse for ansatte i helse og omsorg»?
Vegar Rangul, førsteamanuensis og prosjektleder Musikkbasert miljøbehandling
Kl 1210: Hvordan kan musikk, sang og bevegelse gi en bedre omsorg for personer med kognitiv svikt. Musikkens påvirkning på hjerne og sinn, kartlegging av musikkpreferanser og konkrete tiltak som helse- og omsorgsarbeidere og andre kan gjennomføre.
Audun Myskja, lege og nevrologisk musikkterapeut
Kl 1225: ABC Musikkbasert miljøbehandling – bruk av musikk, sang og bevegelse i tjenester til eldre og personer med utviklingshemming
Inger Molvik, Nasjonalt senter for aldring og helse
Kl 1240: Kulturskolen som samarbeidspart i arbeidet med Musikkbasert miljøbehandling – hvorfor og hvordan, hva og hvem?
Ragnhild Skille, rådgiver i Norsk Kulturskoleråd
Kl 1250: Hvordan komme i gang med opplæringa i kommunen – oppsummering og videre arbeid?
Hilde Heimli, dr. philos og opplæringsleder Nasjonalt senter for aldring og helse og Vegar Rangul, Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg
Med forbehold om endringer
Les mer »Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg sin årsrapport for 2021 er ferdig og klar til å nytes. Du kan lese årsrapporten her.
Innholdsfortegnelsen har aktive lenker og kan klikkes på for å komme direkte til ønsket sidetall.
Hvordan kan kunst og kreativitet være en naturlig del av helhetlig omsorg, i et samspill mellom pleie- og omsorgsarbeidere, pårørende og frivillige? Og hvordan ivareta kunsten og kulturens egen verdi i et slikt møte?
Smerte er tema i del III av webinarserien Kunst og kreativitet i helhetlig omsorg.
Her vil det bli løftet frem erfaringer og prosjekter som ikke minst belyser musikken og sangens muligheter og betydning for helse og livskvalitet i eldreomsorgen.
Onsdag 8.juni kl 12.00-13.00
Webinaret er gratis – meld deg på her
Målgruppe:
Helse-og omsorgsarbeidere/ – ledere innen eldreomsorg, pårørende og frivillige
Arrangører:
Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg og Verdighetsenteret (VS)
PROGRAM
Fellesskap, mening, nye tanker
Hennar rørsle*
Sverre Chr. Wilhelmsen – brobygger, Verdighetsenteret (VS)

Hva er smerte ut fra et helse- og omsorgsperspektiv?
Om smerte, lidelse, sorg og brukerens egen opplevelse: Hvordan henger disse sammen?
Irene Aasmul – fag- og forskningsutvikler, VS i samtale med Stein Husebø – senterets gründer
En alternativ behandlingsform?
Musikkbasert miljøbehandling (MMB) i forskningsprosjekt om smertelindring for personer med demensdiagnose.
Vegar Rangul – prosjektleder, Musikkbasert miljøbehandling
Reidun K.N.M Sandvik – førsteamanuensis, Høgskolen på Vestlandet
Foto: Herman Dreyer
Ulike perspektiver på ‘smerte’
Samtale mellom Irene Aasmul, Reidun K.N.M. Sandvik og Vegar Rangul
Den gamle mannen*
Sang og musikk i eldreomsorgen – frivillighetens bidrag til de samlede omsorgsressurser
Marion Rodgers Løseth – leder, avd. Frivillighet og kultur, VS
Kunst og kultur – et frirom i helse og omsorg
Hva skjer i dette personlige møtet?
Odd Sigfast Håpnes – rådgiver, Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg
Lata regnet pusta*

* Dikt av Jon Fosse, fra samlingen Stein til stein (2013)
Fremføres av konferansier, med tillatelse fra forfatteren
Med forbehold om endringer.
Les mer »




