31. januar 2025
Alexandra Dahlen og Marit Stranden
Flere studier belyser hvordan kunst og kultur bør være tilgjengelig for alle og bidra til felles opplevelser i lokalsamfunnet.
Gjennom en grundig utforskning av kreativ wellbeing, setter boka søkelys på hvordan kreativitet ikke bare fremmer individuell vekst og utvikling, men også skaper meningsfulle sosiale forbindelser og styrker samfunnet som helhet.
Ved å integrere perspektiver fra natur, kultur og utdanning, åpner den for nye måter å tenke om livskvalitet og personlig utvikling.
– Målet med boka er å fremme forskning, forbedre praksis og inspirere til nye måter å jobbe med natur og kultur på, forteller professor Wenche Torrissen ved Avdeling for kulturfag, Høgskolen i Volda.
Wenche var gjesteforsker ved kompetansesenteret og er redaktør for boka sammen med sin kollega professor Helga Synnevåg Løvoll. Boka har samlet bidrag fra 15 forfattere. I tillegg til kolleger ved Høgskulen i Volda har forskere ved Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet (NTNU), UiT Norges arktiske universitet og Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord, bidratt.
Utvikling av rammeverk for kreativ well-being
Boka utvikler konseptuelle rammeverk for kreativt velvære og etablerer et felles språk og forståelse innenfor feltet. Den utforsker hvordan kreativ wellbeing kan komme til uttrykk i ulike kontekster, med vekt på natur, kultur og utdanning.
Forskningen som presenteres, benytter et bredt spekter av metodiske tilnærminger, inkludert kvantitative, kvalitative og posthumanistiske metoder.
Fra joik til teater: Kreativitetens mangfoldige uttrykk
Boka inneholder flere praktiske eksempler på hvordan prinsippene for kreativ wellbeing kan praktiseres i ulike sammenhenger. Blant annet blir samisk joik, teateropplevelser, turgåing og seiling trukket frem som metoder om kan bidra til økt wellbeing.
– Kreativ wellbeing er ikke bare en personlig ressurs, men en nøkkelkompetanse for å fremme et blomstrende og bærekraftig samfunn, sier Wenche Torrissen.
Hun understreker viktigheten av å integrere kreative tilnærminger i alle aspekter av livet. Videre er det viktig at kulturaktiviteter er tilgjengelig for alle i samfunnet.
Hva er et godt og bærekraftig liv?
Boka diskuterer og definerer eudamonisk wellbeing, som omhandler det ‘å leve godt’. Lekenhet er avgjørende for menneskelig vekst. Hvordan og hvorfor lek er avgjørende for individuell utvikling utforskes i flere av kapitlene. Kreativt wellbeing er ofte relatert til følelsesmessig ubehag. Derfor går kreativ wellbeing utover en nytelsesbasert tilnærming, og inviterer til dypere utforskning av følelser, verdier og personlige muligheter.
Kunsten og kulturen må bli tilgjengelig for alle
De nordiske landene har kulturlover og sterke rettighetsperspektiver som skal sikre alle like rettigheter til kultur. Men vi vet at i praksis, så nektes mange tilgang. Å sikre tilgang for alle krever en sosial og politisk tankegang anerkjenne og prioritere kunst og natur for wellbeing og helse.
Boka belyser hvordan kreative tilnærminger kan integreres i høyere utdanning og skolen, f.eks. gjennom bruk av teater i sosialarbeiderutdanning og drama i grunnskolen. Et annet viktig tema er hvordan kreativ wellbeing kan fremmes for alle, for eksempel gjennom initiativer som «relæxte» teaterforestillinger.
En viktig ressurs for forskere og akademikere
Exploring Creative Wellbeing Frameworks in Context er en del av Routledge-serien Explorations in Mental Health. Boka henvender seg til forskere, akademikere og studenter med interesse for kreativitet, mental helse og bærekraftige livsformer. Målet er at refleksjonene i boka vil oppmuntre og inspirere til videre forskning og fremtidig dialog om de mange måtene kunst og natur kan støtte well-being på.
Boka ble nylig lansert i Volda og er tilgjengelig som en åpen digital utgave.
>> Les boka «Exploring Creative Wellbeing Frameworks in Context»
Følg med – det blir også et lanseringseminar i Oslo.
Oversikt over kapitlene i boka
- Introduction: creative wellbeing – how nature and culture can build a flourishing and sustainable future – Wenche Torrissen and Hegla Synnevåg Løvoll.
- Frameworks for creative wellbeing: arts and nature meet positive psychology – Helge Synnevåg Løvoll and Wenche Torrissen.
- Creative wellbeing in nature – Knut-Willy Sæther, Helga Synnevåg Løvoll and Dag Erik Wold.
- The Sami yoik as creative wellbeing – Soile Päivikki Hämäläinen, Anita Salamonsen and Wenche Torrissen.
- Exploring creative wellbeing as aesthetic experience in the theatre – Wenche Torrissen and Ann Iren Jamtøy.
- The art of walking: finding resources for creative wellbeing – Helga Synnevåg Løvoll and Raul Grau-Ruiz.
- Creative wellbeing at sea: the Windjammer Project – Helga Synnevåg Løvoll and Gunnvor Marie Dyrdal.
- Relaxed performance: promoting creative wellbeing for all – Wenche Torrissen and Anita Salamonsen.
- Creative wellbeing in higher education: the use of theatre in the education of social workers – Vibeke Preus, Broghild Otelie Aasebøstol and Wenche Torrissen.
- Creative wellbeing and formative processes in teacher education and school: student teachers’ perceptions – Siv M. Gamlem, Marianne Hustvedt and Wenke Mork Rogne.
- Creative wellbeing in school: nurturing human growth and happiness through drama in education – Eleanor Dodson and Wenche Torrissen.
- Afterword – Helga Synnevåg Løvoll and Wenche Torrissen.