Imponerte stort under eksamen i musikkbasert miljøbehandling

Under gruppeeksamen på videreutdanningen «Musikkbasert miljøbehandling» viste studentene frem hvordan musikk og kultur kan brukes som kraftfulle verktøy i helse- og omsorgsarbeid.

des 11, 2024

Alexandra Dahlen

Musikkbasert miljøbehandling er en mild metode som systematisk bruker enkle tilpassede tiltak med musikk, sang og bevegelse i helse- og omsorgstjenestene. Målet er å skape tillit, god kommunikasjon, meningsfylt aktivitet og godt arbeidsmiljø.  

Gjennom praktiske oppgaver demonstrerte studentene sin kompetanse, kreativitet og evne til å skape gode opplevelser for ulike målgrupper. 

Praktisk bruk av musikkbasert miljøbehandling 

Studentene jobbet i fire grupper, hvor hver gruppe fikk oppgaven: «Lag en plan for, og gjennomfør et praktisk opplegg med musikkbasert miljøbehandling». Til tross for lik oppgavetekst, presenterte gruppene ulike og inspirerende tilnærminger: 

  • En korøvelse tilpasset personer med demens, med fokus på fellesskap og mestring. 
  • En musikkbasert aktivitet i gruppe med sang, rytme og dans, tilpasset inkludering av en ny beboer med demens, for å fremme glede, trivsel og samhørighet. 
  • En musikk- og aktivitetsstund for en gruppe på alderspsykiatrisk institusjon, hvor aktiv deltakelse og mestring sto i sentrum. 
  • Et opplegg for ungdomsskoleelever, der rytme og sanseinntrykk ble brukt til å styrke personsentrert tilnærming og samhørighet. 

Gjennom disse ulike tilnærmingene viste studentene hvordan musikk og bevegelse kan brukes til å skape positive opplevelser og styrke fellesskap, uansett aldersgruppe eller utfordring. En fellesnevner var å bygge relasjoner gjennom systematisk bruk av musikk og rytme som ofte ikke krever verbal kommunikasjon, som kroppsperkusjon som stimulerer den taktile sansen i tillegg. 

Refleksjon og etisk bevissthet

Gjennom eksamensdagen viste studentene tydelig hvor mye de har lært denne høsten, og at de hadde en solid forståelse for hvordan musikkbasert miljøbehandling kan brukes hos ulike målgrupper.  

Gjennom refleksjon rundt etiske utfordringer, viste studentene stor forståelse av ansvar og respekt i møte med personer som mottar helsetjenester:  

– Personer med demens er ofte svært avhengige av de ansatte, noe som gjør dem ekstra sårbare i ulike situasjoner. Det asymmetriske maktforholdet krever derfor stor bevissthet fra oss som utøvere. Musikk har en unik evne til å vekke følelser og påvirke handlinger, men nettopp derfor kan den også brukes på en manipulerende måte. Vi må alltid stille oss spørsmålet: Hvorfor bruker vi musikk som tiltak? Er det for å gjøre vårt arbeid enklere, eller er det faktisk for pasientens beste?  

Sensorene lot seg begeistre 

Sensorene var imponerte over studentenes arbeid. Grete Daling, emneansvarlig for utdanningene, uttrykte sin begeistring: 

– Dere har opparbeidet dere en dyp forståelse av musikkens kraft på så mange nivåer. Det er utrolig inspirerende å se de ulike tilnærmingene dere har presentert i dag. 

Odd Håpnes var sensor på eksamen i musikkbasert miljøbehandling. Han har på seg en lyseblå skjorte, mørk genser og en mørk blazer. Han har hvitt hår og skjegg, og briller på hodet. Foto: Alexandra Dahlen.
Sensor Odd Håpnes var meget imponert over studentene. Foto: Alexandra Dahlen.

Sensor Odd Sigfast Håpnes fulgte opp: 

– Vi har i dag sett hvor sterk effekt musikk, sang og bevegelse kan ha. Dette er en kraft som ofte er underkommunisert i skole-, helse- og omsorgssektoren. Med den kunnskapen dere har nå, blir dere viktige ambassadører for musikkens potensiale i deres fremtidige arbeid. 

En eksamen utenom det vanlige 

Etter eksamen uttrykte studentene stor glede over dagen: 

– Dette har vært en helt fantastisk dag!, kommenterte flere av dem etter alle presentasjonene. 

Denne uvanlige eksamensformen er svært effektiv for å vise hva studentene har lært, samtidig som de gjennom eksamensdagen lærer mye av hverandre. Studentene må levere en skriftlig, begrunnet plan hvor de viser til det de har lært gjennom pensum i emnet, for så å gjennomføre et praktisk opplegg for sensorene og medstudentene. 

Fra studenter til ambassadører: Klare for å gjøre en forskjell 

Gjennom utdanningen i «Musikkbasert miljøbehandling» har studentene fått både teoretisk og praktisk kompetanse til å bruke musikk for å fremme trivsel og livskvalitet. En av studentene reflekterte over sin læring: 

 – Jeg trodde det var jeg (som frivillig) som gjorde folk glade, men gjennom dette studiet har jeg innsett at det er musikken som skaper gleden – både hos dem og hos meg. 

Med denne kunnskapen i verktøykassen står studentene klare til å bruke musikkens kraft til å skape endring og glede – i skolen, helsevesenet og alle arenaer der mennesker møtes. 

Ta videreutdanningen i musikkbasert miljøbehandling du også 

Ble du inspirert til å ta videreutdanningen? Samlingsdatoene for høsten 2025 er satt og du kan søke studieplass ved Nord universitet mellom 1. februar og 15. april 2025.

>> Les mer om våre videreutdanninger

Se hva tidligere studenter sier om studiet

Bildegalleri