Eksamen i «Kunst og kultur i helse og omsorg»: En inspirerende læringsarena

Gruppeeksamen på videreutdanningen «Kunst og kultur i helse og omsorg» ble en unik og lærerik opplevelse for både studenter og sensorer.

des 16, 2024

Marit Stranden og Alexandra Dahlen

Gjennom praktiske og reflekterte presentasjoner viste studentene frem hvordan kunst og kultur kan brukes som kraftfulle verktøy i helse- og omsorgsarbeid.  

Kreative tilnærminger til kulturbasert miljøbehandling 

Studentene arbeidet i grupper for å løse eksamensoppgaven som var å «Planlegge et tverrfaglig kunst-/kulturtiltak for en selvvalgt målgruppe innenfor psykisk helsearbeid, rusomsorg, eller eldre- og demensomsorg, der ett eller flere av kunstfagene kan være inkludert».  

En kvinne går rundt på gulvet i et klasserom. Rundt henne ligger mange personer på gulvet. Foto: Marit Stranden.
God stemning på eksamensdagen: Studentene deltar i rollespill, prøver ut ulike tiltak og støtter hverandre under presentasjonene. Foto: Marit Stranden.

Det tverrfaglige samarbeidet i gruppene resulterte i varierte og inspirerende tilnærminger: 

  • En sansereise gjennom lytting, dans, bildeassosiasjon, og kreativ skriving assosiert med lukt og taktil sansing 
  • Litterært pusterom: invitere eldre hjemmeboende til en samling på kommunens dagsenter 
  • Bevegelse og dans som kunstuttrykk til unge voksne/voksne pasienter med spiseforstyrrelser 
  • Daglig tilbud på sykehjemmet tilpasset eldre med demens: varierte aktiviteter som stimulerer sanseinntrykkene (syn, hørsel, lukt, smak og berøring).  
  • Zine (en håndlaget kunstbok på åtte sider) – et kreativt kunstverksted for ungdommer med fokus på psykisk helse 

Studentene viste tydelig hvordan ulike kunst- og kulturuttrykk kan brukes til å skape positive opplevelser og styrke fellesskap, uansett aldersgruppe eller utfordring. Studentene viste en solid forståelse for hvordan kulturtiltak kan brukes som miljøbehandling tilpasset ulike målgrupper.  

Fokus på inkludering og etikk 

En gjennomgående tematikk i presentasjonene var å skape trygge rom for deltakelse, uavhengig av deltakernes nivå eller utfordring. Studentene la vekt på: 

  • Aksept for individuell deltakelse og frivillighet 
  • Tilrettelegging for ulike komfortnivåer med kulturuttrykk 
  • Bruk av kulturelle mangfold som inngang til dialog og fellesskap 
  • Etiske refleksjoner rundt ansvar og respekt i møte med ulike målgrupper 

Positiv respons og gjensidig læring 

Både studentene og sensorene uttrykte begeistring over læringsutbytte fra eksamensdagen. Studentene fikk mange gode idéer de kunne ta med seg videre.  

Sensor, sykepleier og universitetslektor ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap, Hennie Skaufel, uttrykte sin begeistring: 

– Dere har opparbeidet dere en bred forståelse av kulturens kraft på så mange nivåer. Det er utrolig inspirerende å se de ulike tilnærmingene dere har presentert i dag. 

Sensor gjennom mange år, avdelingsleder for formidling og publikum ved Rockheim og Ringve museum Helle Thomassen Singsaas, sa nivået på årets studentkull var høyt: 

– Vi har i dag sett hvor sterk effekt kulturtiltak kan ha. Det er så spennende å få være sensor i dette emnet. Jeg lærer alltid mye og takker for inspirasjonen dere gir meg. 

Tenk at eksamen kan være en så god læringsarena! 

Det var god stemning på eksamensdagen. Studentene er hverandres deltakere i rollespillet. De får kjenne på kroppen de forskjellige tiltakene og er gode støttespillere for de som presenterer. Etter eksamen uttrykte studentene stor glede over dagen: 

– Jeg har aldri vært på en eksamen før der alle har kost seg og lært så mye, sa en av studentene. 

Denne uvanlige eksamensformen er svært effektiv for å vise hva studentene har lært, samtidig som de gjennom eksamensdagen lærer mye av hverandre. Delt inn i grupper må studentene levere en skriftlig, gjennomtenkt plan hvor de viser til det de har lært i emnet, for så å gjennomføre et praktisk opplegg for sensorene og medstudentene. 

I etterkant av den praktiske gruppeeksamen er det skriftlig hjemmeeksamen. 

Veien videre: Fra studenter til kulturambassadører 

Gjennom videreutdanningen i «Kunst og kultur i helse og omsorg» har studentene tilegnet seg både teoretisk og praktisk kompetanse i å bruke kulturtiltak for å fremme trivsel og livskvalitet.  

Flere av studentene utviklet nye prosjektplaner i løpet av høsten. Det blir spennende å følge dem videre. Noen er motivert for å utvikle nye prosjekt, noen tar i bruk den systematiske tilnærmingen til kulturtiltak i sin arbeidshverdag og andre ønsker å fordype seg gjennom å studere videre. 

Ta videreutdanningen «Kunst og kultur i helse og omsorg» du også 

Ble du inspirert til å ta videreutdanningen? Samlingsdatoene er satt for høsten 2025 og du kan søke studieplass ved Nord universitet mellom 1. februar og 15. april 

Les også

Bildegalleri