Leseledere sertifisert i Shared Reading-metoden

Av Marthe Haugdal | 19. oktober 2022

Fem nye leseledere ble i september sertifisert til å bruke skjønnlitterære tekster som verktøy i sin arbeidshverdag.

Kurset ble holdt ved Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg på Nord Universitet, Campus Levanger, og var et samarbeid mellom kompetansesenteret og prosjektet Litterære pusterom – Shared Reading for større livskvalitet, et prosjekt som drives av Trøndelag fylkesbibliotek i samarbeid med Møre og Romsdal fylkesbibliotek.

Fem leseledere ble sertifisert i Shared Reading-metoden under kurset arrangert av Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg. Til høyre er kursleder Kari Hortman, ved Trøndelag fylkesbibliotek.
Fem leseledere ble sertifisert i Shared Reading-metoden under kurset arrangert av Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg. Til høyre er kursleder Kari Hortman, ved Trøndelag fylkesbibliotek.

Bruker litteratur i arbeidshverdagen

Shared Reading går ut på å lese en skjønnlitterær tekst høyt i en gruppe, for så å ha en samtale om teksten etterpå. En leseleder leser teksten høyt for deretter å lede samtalen videre. Fokuset i samtalen er ikke litterær analyse, men opplevelsen av teksten. Shared Reading-prosjektet er i utgangspunktet for alle som har en kjærlighet til litteratur og menneskers vekst, men akkurat dette kurset var spesielt for ansatte i helse- og omsorgssektoren.

Deltakerne som vanligvis arbeider innenfor helse og omsorg og frivilligheten fikk i løpet av kursdagene verdifull kunnskap om hvordan de kan bruke skjønnlitterære tekster som verktøy i sin arbeidshverdag.

Utgjør en forskjell

Kursleder Kari Hortman ved Trøndelag fylkesbibliotek opplever at de ferske leselederne ivrer etter å ta i bruk den nye kunnskapen.

-Den ene kursdeltakeren fortalte meg at det å bruke dikt inn i den daglige pleie- og omsorgen var utenkelig før kurset, men nå gledet hun seg til å bruke det hun har lært på jobb. En annen ga uttrykk for å ha hatt veldig lærerike dager og at kurset skulle anbefales til andre, forteller hun.

Disse tilbakemeldingene gjør Hortman trygg på at leselederne vil ta i bruk den nye kunnskapen når de nå er tilbake i jobb etter endt kurs.

– Vi er glade for alle som ønsker å gjøre en forskjell for eldre og unge, på helseinstitusjoner, bibliotek og andre steder. Velkommen som leseleder og lykke til i arbeidet, sier Hortman.

Utviklet i England

Metoden ble først utviklet i England av The Reader organisation,

Du kan lese mer om et større forskningsprosjekt i Danmark her: Tid for lesing — Lesetilknytningen

Relaterte artikler

helse-nordtrondelag
ntnu
hint
levanger
Stående_farge (1)