Hvorfor er ikke musikk en naturlig del av demensomsorgen?
Vi vet at musikk kan skape kontakt, trygghet og livskvalitet for mennesker med demens. Så hvorfor er det fortsatt tilfeldig om det brukes i norske kommuner og sykehjem?
I episode 156 av podkasten "Ikke lett å glemme" retter Marianne Mørck Danielsen blikket mot systemet rundt demensomsorgen. Sammen med Charlotte Stav og Helene Waage snakker de om hvordan musikk kan bli en integrert del av omsorgsarbeidet – ikke bare noe som skjer når noen ildsjeler har tid.
De går inn i hvorfor implementering er krevende, hvilken rolle ledelse spiller, og hvorfor holdninger, kompetanse og organisering er avgjørende for å lykkes.
Episoden handler også om aktivitører, demenskoordinatorer, pårørendeskoler og hvordan musikk kan styrke både arbeidsmiljø og kvaliteten på omsorgen.
Dette er en episode for ledere, helsepersonell, politikere, pårørende og alle som ønsker en mer menneskelig og personsentrert demensomsorg.