Studentene viste hvordan kunst og kultur styrker helse og omsorg
Gjennom praktisk eksamen viste studentene ved videreutdanningen «Kunst og kultur i helse og omsorg» hvordan ulike kulturuttrykk kan brukes helsefremmende for forskjellige målgrupper.
27. november 2025
Alexandra Dahlen
Emneansvarlig Vegar Rangul var godt fornøyd med årets gjennomføring, spesielt med at studentene hadde valgt nye målgrupper i år.
– Det er nettopp dette vi har forsøkt å formidle underveis i videreutdanningen. Kunst og kulturuttrykk kan brukes for ulike målgrupper, og det har dere vist tydelig i dag.
Praktisk eksamen som læringsarena
I videreutdanningen lærer studentene hvordan miljøtiltak ved bruk av forskjellige kunstuttrykk som teater, litteratur, billedkunst og dans kan brukes i grupper og som individuell behandling.
Til eksamenen ble studentene delt inn i tre grupper hvor de skulle løse eksamensoppgaven:
«Planlegge et tverrfaglig kunst-/kulturtiltak for en selvvalgt målgruppe innenfor psykisk helsearbeid, rusomsorg, eller eldre- og demensomsorg, der ett eller flere av kunstfagene kan være inkludert».
Gruppene må levere en skriftlig, plan hvor de viser til det de har lært i emnet, for så å gjennomføre et praktisk opplegg for sensorene og medstudentene.

– Dette gjør den praktiske eksamensformen til en viktig læringsarena for studentene. De ser hvordan de andre gruppene har løst oppgaven, de får med seg tips og nye ideer, og de får delta aktivt i gjennomføringen gjennom rollespill for hverandre, sier Marit Stranden, daglig leder ved Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg.
For mens hver gruppe fremfører sitt tiltak, deltar de andre i klassen i opplegget. For eksempel fikk de under denne eksamen utdelt ulike roller som barn, studenter, eldre og tjenesteutøvere. I tillegg presenteres metaperspektiv med refleksjoner rundt situasjonene som berøres i rollespillene.
– Dere må ha vært en god gruppe gjennom høstens samlinger, for dere har tatt oppdraget fra eksamensgruppene på strak arm. Dere må jo har lært litt ekstra om teater denne høsten, sa en imponert sensor Hennie Skaufel.
Kreative tiltak som fremmer helse
Første gruppe fokuserte på kreative uttrykk som tiltak mot angst og depresjon hos studenter. Øvelsene de hadde valgt ut var fokusert på prosess, ikke resultater, og kan virke forebyggende. Øvelsene inkluderte blant annet:
- Tegne med lukkede øyne mens de hører på ulik musikk
- Fotografere et bilde med tema «Mitt neste livsmål er…» for så å skrive om bildet
- Pusteøvelser, bevegelse og meditasjon
- Tegneøvelse i blindkontur
Andre gruppe brukte forumteater som verktøy for å håndtere utfordrende situasjoner på arbeidsplassen. Målet var å øke kompetansen innen målrettet miljøarbeid for tjenesteytere som arbeider i helse- og omsorgstjenester som innebefatter psykisk utviklingshemmede.



Gruppen fremførte to scener med en person med autismespekterforstyrrelser der tjenesteyterne ikke hadde fokus på brukerens egne ønsker. Vi fikk bli med på en musikkstund i en gruppe med flere brukere, og på hjemmebesøk med en krevende nabosituasjon.
Etter kort tid stoppet de opp og spurte:
- Hva kunne vært gjort annerledes for å gjennomføre musikkstunden på en bedre måte for deltakerne?
- Hvordan kunne tjenesteyterne håndtert hjemmebesøket for å skape større ro og trygghet?
Gruppen viste hvordan forumteater kan brukes for å skape dialog, og åpne opp for diskusjon rundt problemløsning i arbeidslivet.
Siste gruppe gjennomførte et førjulsarrangement for barnehagebarn og eldre på sykehjem, med sang, bevegelse, og ulike samarbeidsoppgaver ved bruk av filt. Målet var en god, kreativ og sosial opplevelse gjennom en trygg, positiv og meningsfull stund. Kunst gir gode «brobyggere» – det skapes fellesskap uten at man trenger så mange ord. Felles kreativitet kan også gi mestring og gode samtaler, selv mellom personer som ikke kjenner hverandre fra før.
Ta kunnskapen videre
Sensorene og emneansvarlig var godt fornøyde med studentenes svar på oppgaven og gjennomføringen av praktisk eksamen. Studentene viste at de gjennom høsten har tilegnet seg både teoretisk og praktisk kompetanse i å bruke kulturtiltak for å fremme trivsel og livskvalitet for ulike målgrupper.
Nå håper de at studentene bruker det de har lært i tiden fremover.
– Vi er veldig opptatte av at dere skal anvende det dere har lært denne høsten, i yrkeslivet, i frivillig arbeid og i eget liv. Vi ønsker dere lykke til med å ta kunnskapen ett hakk videre, for dette er bare starten, sa Skaufel.