– Hele samfunnet trenger musikkbasert miljøbehandling!
Det forteller kulturskolelærer og dirigent Inger Marie Sunde Johansen. Hun vet hvor viktig musikk er for alles livsglede, og har derfor valgt å ta både samlingsbasert kurs og videreutdanning i MMB.
30. oktober 2025
Lisa Øien og Alexandra Dahlen
Navn: Inger Marie Sunde Johansen
Stilling: Kulturskolelærer og dirigent for helsekor
Arbeidssted: Kulturskolen i Melhus.
Kurs/Videreutdanning: Samlingsbasert kurs i MMB våren 2025. Tar også videreutdanning i MMB høsten 2025.
Hva er det beste med jobben din?
Som kulturskolelærer og dirigent i helsekor møter jeg mennesker fra 2 – 102 år, og det beste med jobben er å få møte disse menneskene og spre musikkglede til så mange.
Hvorfor tok du samlingsbasert kurs i MMB?
Jeg ønsket å lære mer om hvordan musikk kan brukes målrettet i møte med de menneskene jeg jobber med, og da særlig gjennom de ukentlige korøvelsene med helsekoret jeg dirigerer.
Hvordan opplevde du kurset?
Kurset var fint, inspirerende og rørende.
Det at vi fikk dele og høre erfaringer fra de andre kursdeltakerne om hvordan de tok i bruk MMB på sin arbeidsplass var fasinerende. Blant annet fortalte de om eldre uten språk som plutselig sang mange vers av en sang. Musikken og sangens kraft er så viktig. Det var så inspirerende og fint å få høre historiene fra de andre. Den erfaringsdelingen var verdifull å ha med seg.
Det var også så fint og inspirerende å få innblikk i hvordan MMB brukes på Ytterøy helsetun. Det sier ganske mye om hvor viktig musikk er, når det kan brukes i stedet for medisin.
I tillegg synes jeg det var veldig flinke forelesere som forklarte kunnskap og teori på en god måte og tok seg tid til spørsmål. De var engasjerte og dyktige.
Hva har du lært i løpet av kurset og hvordan har du tatt i bruk ny kunnskap?
Gjennom kurset har jeg lært mye. Det har vært godt med faglig påfyll og få oppdatert kunnskapen min igjen. Det er jo noen år siden jeg tok utdanningen min. Både kurset, og nå også videreutdanningen, har gitt meg mange nye verktøy som jeg har kunnet ta med meg direkte inn i arbeidshverdagen min, både i kulturskolen og i helsekoret.
Flere av øvelsene og verktøyene har jeg brukt tidligere og sett at de fungerer, men nå har jeg lært mer om hvorfor de fungerer så godt. En større faglig forståelse gjør det enklere å tilpasse musikken til ulike målgrupper og nivåer, enten det er i kulturskolen, barnehager eller skoler.
For eksempel bruker jeg nå «Trim og trall» aktivt både i jobben som kulturskolelærer, med egne barn, i møte med barnehagebarn, sangelever i skolen og i helsekoret. Det er veldig givende når det man lærer kan brukes på så mange ulike arenaer.



Å ta i bruk MMB-kunnskapen i helsekoret gjør at det blir mer profesjonelt. Vi synger ikke bare fordi det er koselig og gøy, det er en mening bak. En korøvelse starter alltid med at vi vekker kroppen, strekke oss, kobler på støttemuskulatur, og gjør puste- og stemmeøvelser før vi begynner å synge. Vi bruker mye humor og tar ikke oss selv så høytidelig. Det er en veldig fin måte å bli sett på, og det er godt og trygt.
Vi har en fast start- og sluttlåt i koret, og når vi avslutter med «Nidelven stille» så byr vi opp til litt dans. Alle deltar på sitt nivå. Det er så fint og se hvordan musikken kan være med på å tøye egne grenser, gi energi, bevegelse og skape fellesskap. Mange forteller at dette er ukas høydepunkt, og det er så fint å få være en del av noe som betyr så mye for så mange.
Jeg har også lært mye om hvordan musikk kan brukes personlig. Hvordan jeg kan bruke musikk som hjelp til å komme seg gjennom ulike hendelser og situasjoner i livet.
Har du en spesiell opplevelse med bruk av MMB som har gjort spesielt inntrykk på deg?
I en av samlingene lærte vi om «Trim og trall». Vi har hatt innslag av litt bevegelse i helsekoret tidligere, men etter samlingen ble vi mer bevisste på hvor viktig det er, og ønsket å bruke det mer aktivt, også midt i øvelsene. Vi prøvde blant annet en rist- løs øvelse til sangen «Humpetitten». Jeg husker jeg tenkte: «Nå pøser vi på med bevegelse her». Det var armer og bein i alle retninger, og alle deltok så godt de kunne. Det ble mye latter og god stemning. Dette ble startskuddet for å ha mer bevegelse inn i korøvelsene våre.
En annen erfaring som har gjort inntrykk, er hvordan vi kan bruke musikk bevisst i forflytninger. Kjente sanger med en tydelig rytme gjør det enklere å bevege seg. Vi bruker det bl.a. når kormedlemmene skal finne plassene sine, og når vi rigger bord og stoler før øvelsen starter. Hvis det «stopper opp» for noen, hjelper det å synge f.eks. «Napoleon med sin hær». Da kommer føttene i gang igjen. Det at de kan hjelpe til med rigging gjør noe med deres mestringsfølelse. De føler at de bidrar til noe meningsfylt på sin måte. Det er vinn-vinn for alle!
Også i kulturskolen har jeg opplevd sterke øyeblikk. I kulturskolen har elevene selv valgt å delta, men når kulturskolen underviser i skolen møter jeg alle elever, også de som sier at de «hater musikk». Jeg har opplevd at elever som ofte tas ut av klassene på grunn av uro, finner ro og opplever mestring gjennom musikken. Det skjer noe spesielt når de får et instrument i hånda.
Det blir selvfølgelig mye lyd når 25 elever spiller trommer, gitar og bass samtidig, men det er så herlig når de hører at dette klinger godt sammen. Etter slike timer har jeg også opplev økning på nye søknader til kulturskolen. Det viser hvor styr betydning musikktimene kan ha.
Hvem passer kurset i MMB for?
Kurset passer for alle. Virkelig alle. Ledere, ansatte, brukere, politikere og mennesker i ulike yrker kan ha utbytte av det. Hele samfunnet har noe å vinne på å forstå mer om hvordan musikk kan brukes som en ressurs. Selv om man ikke jobber direkte med mennesker til daglig, kan man bruke kunnskapen på seg selv og sine nærmeste. Så jeg anbefaler det til alle.
Hvorfor valgte du videreutdanning i MMB?
Etter at jeg tok samlingsbasert kurs i MMB våren 2025, så kjente jeg at jeg må fordype meg enda mer i emnet. Jeg ville ha mer av det gode, det ble liksom ikke nok.
Pensum er spennende og interessant. Videreutdanningen er veldig praktisk organisert i forhold til at jeg har full jobb og barn. Det er effektivt og fint med samlingene. Jeg har allerede fått brukt mye fra den første samlingen. Så verktøykassen min blir bare større.
Er det noe annet du ønsker å dele?
Når jeg nå også har valgt å ta videreutdanning i MMB, føler jeg meg litt som en slags ambassadør for MMB. Men det er fordi jeg ser at det fungerer. Det skal godt gjøres å finne andre ting som har så umiddelbar effekt som det vi holder på med.
Det å få jobbe med musikk gjør meg i godt humør. Jeg elsker det! Jeg ville ikke ha vært foruten musikk. Det har blitt mer og mer viktig i livet. Musikk er livet.
