Lærere som meningsskapere i empatiske lesestunder

En ny artikkel viser hvordan lærere kan bruke lesing med vekt på følelser og innlevelse, sammen med kreative skriveøvelser, for å gjøre litteraturundervisningen i skolen mer levende og helhetlig.

16. september 2025

Lisa Øien

Fem lærere deltok i gruppearbeid hvor de skrev og delte egne historier, og reflekterte sammen over både innhold og følelser. Analysen viser at denne måten å jobbe på hjalp lærerne til å bli mer bevisste på egne og andres følelser, hvordan håndtere vanskelige situasjoner de kan møte som lærere, og skapte et sterkere samhold i gruppen.

Studien anbefaler at slike opplevelsesbaserte og samarbeidende metoder brukes mer i lærerutdanningen, og også i skolen. Slik undervisning kan ikke bare gjøre elevene flinkere til å lese, men også lære dem å forstå hverandre bedre og skape et bedre fellesskap i klassen.

>> Les artikkelen «Teachers as Meaning Makers in Empathetic Reading Sessions: Toward More Emotional and Holistic Literature Pedagogy»

Om Nordic Journal of Arts, Culture and Health

Det nordiske tidsskriftet Nordic Journal of Arts, Culture and Health er en arena for publisering og debatt i det tverrfaglige fagfeltet for kunst og kultur innen fysisk og psykisk helse, sosial inkludering og helse- og omsorgsarbeid.

Tidsskriftet skal:

  • styrke kunst-, kultur- og helsefeltet i de nordiske landene
  • bidra til økt kunnskap på feltet i et nordisk perspektiv
  • dokumentere pågående prosjekter for å sikre at verdifull kunnskap blir bevart og delt
  • gi politikere i de nordiske landene et forskningsgrunnlag til bruk i politikkutvikling

Fagfellevurderte artikler utgis på engelsk, fagartiklene utgis også på dansk, norsk og svensk. Tidsskriftet kan leses på Scandinavian University Press.

Artiklene utgis av Universitetsforlaget på vegne av Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg (juridisk eier) i samarbeid med Høgskulen i Volda, Primärvården Skåne, Aalborg universitet, Kungl. Musikhöskolan i Stockholm, Turku University of Applied Sciences (TUAS), Kulturforvältningen, Region Stockholm og The University of the Arts Helsinki.

>> Gå til tidsskrift