24. september 2025
Alexandra Dahlen
− Vi får ofte tilbakemeldinger fra kursdeltakere om at MMB er en metode som kan brukes av alle som jobber med relasjoner. Vi har lyktes med å teste ut metoden i barnehager takket være Camilla Stafne og Charlotte Stav, som sammen har bred erfaring fra barnehage, med musikkaktiviteter for barn og helsekor, samt videreutdanning i MMB, forteller Marit Stranden, daglig leder ved Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg.
Sammen har Stav og Stafne systematisk tilpasset MMB til barnehagens rammer. Så langt har de gjennomført kurs i syv kommunale barnehager i Melhus kommune: Hovin, Flå, Kosekroken, Strandveien, Tambartun, Rosmælen og Gimsøya.

Tilbakemeldingene fra barnehagene er positive. Flere av dem bruker nå musikk mer systematisk og melder om tydelige resultater, både når det gjelder trivsel og kommunikasjon.
− Vi ser at ansatte åpner opp for nye måter å tenke og handle på, og at ansatte som allerede bruker mye musikk opplever å få dette validert. Gjennom kurset får de en tydeligere forståelse for hvor viktig sang, musikk og bevegelse er, og hvordan dette kan brukes mer målrettet i hverdagen, sier Stav.
Hva er musikkbasert miljøbehandling?
Musikkbasert miljøbehandling er en systematisk og ressursorientert arbeidsmetode der ansatte bruker musikk, sang og bevegelse integrert i den daglige omsorgen. Målet er å skape tillit, god kommunikasjon, meningsfylt aktivitet og godt arbeidsmiljø.
MMB bygger på prinsippene i miljøbehandling og personsentrert omsorg og er basert på praksiserfaringer og forsking fra flere fagområder innen musikk og helse. Du trenger ikke spesielle forkunnskaper i musikk for å kunne bruke metoden.
MMB kan blant annet bidra til å:
- stimulere hjerne, kropp og sinn
- styrke kommunikasjon og samhandling
- dempe angst, uro og andre utfordringer ved stell og daglige aktiviteter
- øke mestring og velvære
- skape meningsfylt aktivitet og innhold i hverdagen
- øke trivsel og redusere sykefravær
- oppnå fornøyde beboere, ansatte og pårørende
Hvorfor er MMB aktuelt i barnehager?
− Barn er musiske av natur. De synger før de snakker og danser før de går. MMB er en metode som kan brukes av alle, og den bygger videre på den musikkbruken som allerede finnes i barnehagen, men gir den en mer systematisk og målrettet tilnærming, forteller Stafne.

Grunnprinsippene er de samme som i helsetjenesten, men tilpasses en barnehagehverdag, barnas og de ansattes behov.
− I barnehagen bruker vi et annet repertoar, mer lek og har et tydeligere fokus på språk og språkutvikling. Samtidig bruker vi de samme oppvarmingsøvelsene og omsorgssangene som i helsetjenesten, forteller Stav.
Musikk som motor for språk og fellesskap
I barnehager med flerspråklige barn blir musikken et spesielt verdifullt verktøy.
− Rytme, bevegelse og repetisjon gjør det lettere å lære språk, forteller Stav.
Sanger med bevegelser gjør at barna kan delta med kroppen før ordene kommer, og oppleve fellesskap selv uten språk.
− Mange flerspråklige barn opplever mestring av å gjøre noe sammen. De observerer gjerne først, så kommer bevegelsene og så sangen, sier Stafne.
Hun har også god erfaring med å bruke sang-kort, og ASK (alternativ, supplerende kommunikasjon: å kommunisere ansikt til ansikt på andre måter enn med tale).
Enkle musikktiltak ansatte (og foreldre) kan ta i bruk

- Syng beskjeder, f.eks. når det er tid for rydding – barnet vil lettere få med seg beskjeden
- Bruk en fast start- og sluttsang i samlingsstunder – gir struktur og forutsigbarhet.
- Bruk en fast rydde-sang barna liker.
- Del sangene som brukes i barnehagen medforeldrene.
- Bruk fallskjermen til sangleker som «Ro, ro, ro din båt» og «Bjørnen sover».
- Spill av musikk under påkledning.
- Bruk bevegelse for å inkludere alle, også de uten språk
- La sang og musikk bidra til trøst eller konflikthåndtering
- Bruk sang og musikk under stell – skaper trygghet og tilstedeværelse
− Vil musikktiltakene fungere hver eneste gang? Nei, men det fungerer overraskende ofte, sier Stav med et smil.
Ukulele som lavterskel-verktøy
Som en del av MMB-kurset har barnehagene også fått tilbud om ukulelekurs. Instrumentet er enkelt å lære og gir musikkstundene en ny dimensjon.

− Det som er så fint med ukulele, er at du kan lære en sang på 30 sekunder. Det kan være et lavterskelinstrument, forteller Stav.
− Ved å bruke et instrument får du mer struktur på sangene, du får ønsket toneart, og det gir en støtte og et underlag, spesielt om man ikke er så trygg på å synge selv.
Barnehagene forteller at barna elsker når ukulelen tas frem, og at sangstundene får en ny dimensjon.
Veien videre
Så langt er kursene tilpasset hver barnehage, med fokus på alt fra barnekor og rytmeinstrumenter til flerspråklige barn. Malen for kursene begynner nå å ta form, men Stav og Stafne understreker at innholdet bør tilpasses til den enkelte barnehage.
− Det er når vi kobler MMB til barnehagens egne satsningsområder, utsyr og ansattressurser at kurset gir best effekt, sier Stav.
Fremover vil de rette arbeidet enda tydeligere inn mot språkstimulering og gode overgangssituasjoner i hverdagen, i tillegg til å tilby flere kurs. Prosjektet har allerede vekket interesse i flere norske kommuner, blant annet Levanger og Oslo.
− Vi er også glade for å kunne dele erfaringene videre inn i utdanningsløpet. Allerede i høst undervises MMB til elever ved fagarbeiderutdanningen ved Cissi Klein videregående skole i Trondheim og deres praksisveiledere i barnehage, forteller Stranden.
− Skolen prøver ut en ny modell der elevene er ute i praksis helt fra starten av utdanningen, og da kan MMB være en fin metode å ha med i verktøykassa.