Musikkens kraft i omsorgsarbeid

For Mai Cecilie Egeland, frivillig i Buen Helsekor, har videreutdanningen i musikkbasert miljøbehandling styrket hennes forståelse for hvordan musikk kan brukes målrettet for å skape mestring, fellesskap og glede.

24. februar 2025

Alexandra Dahlen

Fullt navn: Mai Cecilie Egeland

Stilling: Frivillig i Buen helsekor

Arbeidssted: Buen helsekor

Kurs/Videreutdanning: MMB høsten 2024

Hvilke arbeidsoppgaver har du som frivillig i helsekoret? 

Som frivillig i helsekoret har jeg ansvar for at et av kormedlemmene kommer seg til og fra korøvelse på fredager. Under selve øvelsene er jeg til stede og synger sammen med resten av koret.

Hva er det beste med å være frivillig i helsekor? 

Det er utrolig givende å se gleden og fellesskapet mellom deltakerne. Jeg har vært med nesten siden oppstart og har sett hvordan både koret som helhet og hvert kormedlem har utviklet seg.

Siden starten har vi hatt fem konserter, og neste konsert blir i slutten av mai. Det er inspirerende å se at flere og flere våger å ta solistroller. Det å synge i mikrofon alene foran et fullt kor og et stort publikum er en enorm prestasjon. Den endringen fra nervøsitet før konserten til gleden og mestringsfølelsen etterpå er så utrolig sterk, og jeg er så stolt av dem alle.

Hvorfor tok du videreutdanning i MMB? 

Å drive med helsekor er én form for musikkbasert miljøbehandling. I et helsekor samles mennesker med ulike utfordringer. Men MMB handler om mer enn kor. Det kan brukes i mange omsorgssituasjoner – enten individuelt, i små grupper eller for et helt kor. Musikk kan bidra til å skape ro, gi energi, uttrykke følelser og lette overganger mellom aktiviteter i hverdagen.

MMB er ikke begrenset til eldreomsorg. Det kan brukes i barnehager, skoler, blant mennesker med psykiske utfordringer og for å øke trivselen på arbeidsplassen. Musikk og sang gir glede, både for de som utøver og de som lytter.

Tidlig i utdanningsløpet fikk jeg vite at en god korvenninne hadde fått en demensdiagnose. Dette gjorde at jeg valgte å rette hovedfokuset mitt mot eldre med demens under studiene. Vi har hatt mange gode samtaler om det jeg har lært, og etter hvert som utfordringene hennes i et vanlig kor økte, introduserte jeg henne for Buen Helsekor. Her stortrives hun! Repertoaret er enklere, teksten er tilgjengelig under hele øvelsen, og hun er ikke alene om å ha utfordringer. Overgangen fra det andre koret vil dermed ikke føles like tung for henne.

Hvordan opplevde du utdanningen? 

Jeg hadde ikke gått på skole siden jeg fullførte videregående i 2013, og jeg har ingen bakgrunn fra helse- eller omsorgssektoren. Men jeg har et stort hjerte og omsorg for menneskene rundt meg. Som frivillig i Buen helsekor var dette et studie som kunne gi meg faglig påfyll og praktiske øvelser.

Jeg tror nok ikke at jeg helt visste hva jeg hadde begitt meg ut på da jeg trappet opp på Nord universitet første gang. Det å skulle skrive akademiske tekster mellom samlingene var skremmende. Jeg vurderte på et tidspunkt å gi opp. Heldigvis fant jeg raskt trygghet, og skrivingen gikk som en lek.

Selv om utdanningen var kort, fikk vi gjennomgått mye stoff. Foreleserne var dyktige og alltid åpne for spørsmål og diskusjoner. Vi fikk også besøke Ytterøy helsetun som aktivt bruker musikkbasert miljøbehandling i hverdagen og vi fikk overvære en øvelse med Tiramisu demenskor. Å se teori omsatt til praksis var utrolig lærerikt.

Klassen var spesielt engasjert, noe foreleserne tilpasset seg ved å legge til rette for flere diskusjoner. Dette førte til et sterkt fellesskap, der vi støttet og hjalp hverandre gjennom studiet. Det at klassen var sammensatt av mennesker fra hele landet, med svært forskjellige bakgrunner, gjorde at vi fikk spennende diskusjoner rundt ulike tema og sett ting fra nye perspektiver.

Hva har du lært i løpet av utdanningen og hvordan har du tatt i bruk ny kunnskap?
Jeg har lært mye, men det mest overraskende var hvordan musikk og sang påvirker hjernen, og hvordan det kan bremse utviklingen av f.eks. demens.

Jeg ble også overrasket over hvor fleksibelt musikkbasert miljøbehandling er, og at det ikke trenger å være så avansert. Noe så enkelt som å nynne en melodi på en gåtur kan bidra til å øke tempoet eller holde rytmen. Eller å nynne en rolig melodi for å hjelpe til med overgangen til leggetid.

Har du en spesiell opplevelse med bruk av MMB som har gjort spesielt inntrykk på deg?

Her kunne jeg nok ha kommet med mange små historier og episoder fra hverdagen, men det er en ting som har gjort mer inntrykk på meg enn noe annet. Det er Buen helsekor. Det samholdet, støtten, gleden mestringsfølelsen og stoltheten vi har både på egne og andres vegne, er så sterk at jeg blir helt varm i hjertet. Dette gjenspeiles også i de pårørendes ansikter under konsertene.  De viser stor takknemlighet for at dette tilbudet finnes for deres nære og kjære.

Jeg er umåtelig stolt over å være en del av dette fellesskapet, og jeg kommer til å fortsette å jobbe som frivillig i Buen helsekor så lenge jeg kan.

Hvem passer videreutdanningen i MMB for?

Dette studiet passer for alle! Om du jobber med barn, ungdom, voksne, eldre eller mennesker med spesielle utfordringer, kan musikkbasert miljøbehandling være relevant. Selv pårørende kan dra nytte av kunnskapen.

Musikkbasert miljøbehandling kan brukes av så mange forskjellige personer, i mange ulike situasjoner og i ulike perioder av livet. Har du et barn som nekter å kle på seg? Syng en sang om det! En person som blir urolig ved aktivitetsbytte? Nynn en beroligende melodi. Noen som trenger motivasjon på tur? Syng en sang med tydelig rytme og tilpass tempoet. Alle kan synge! Perfekt stemme er ikke viktig – det handler om glede og følelser.

Er det noe annet du ønsker å dele?

Du trenger ikke å være musikalsk utdannet for å bruke musikk og sang i hverdagen. Du trenger ikke å treffe alle tonene riktig for å synge for en gruppe barn eller eldre. Sangen skaper glede uansett, og når vi synger sammen, oppstår det alltid litt magi i hverdagen.

Les erfaringer fra andre studenter

Les også