Viste kreativitet, kunnskap og omsorg under praktisk eksamen
På slutten av semesteret skal studentene i videreutdanningene i «Musikkbasert miljøbehandling» og «Kunst og kultur i helse og omsorg» vise hva de har lært gjennom en praktisk gruppeeksamen.
des 19, 2023
Alexandra Dahlen
Studentene fikk i oppgave å planlegge et tiltak for en selvvalgt målgruppe, for så å vise gjennom rollespill hvordan tiltaket skulle utføres. Eksamen ble gjennomført med medstudenter som deltakere og observatører.
– Gjennom denne oppgaven skal studentene vise hvordan kunst og kulturaktiviteter kan implementeres i helse- og sosialfaglig arbeid, hvordan de planlegger og gjennomfører anvendbare kultur- og helsetiltak, forteller Vegar Rangul, emneansvarlig for “Kunst og kultur i helse og omsorg”.
Hvordan styrke de taktile sansene?
Tenk deg at du har mistet synet. Det nærmer seg jul og du blir invitert til juleverksted og skal lage et juletre av ulike materialer.
Det fikk både sensor og studenter teste under praktisk eksamen. Her hadde den ene gruppen tatt bind foran øynene på de som skulle delta. Da deltakerne ble fulgt inn i rommet av hver sin assistent kunne de kjenne lukten av pepperkaker og mandariner, og de kunne høre julemusikk i bakgrunnen. Deltakerne ble fulgt til hver sin pult hvor alt av materiell var lagt frem.
Med god hjelp fra assistentene fikk deltakerne kjenne på, lukte og lytte til de ulike materialene. Alle fikk også laget flotte juletrær av mose, tråd, filt, perler og lignende.
– Dette var en fin aktivitet for å styrke de taktile sansene gjennom berøring, nervesensorene i fingrene, hørsel og språk. Stimulering av sansene gjør at de forsterkes og kan fint fungere i et behandlingsperspektiv. Dere har planlagt den godt og gjennomføringen var utrolig fin, sier Anders Dalane, som var sensor.
Omsorg gjennom musikkbasert miljøbehandling
Se for deg at du sitter i stuen på et helsehus. I bakgrunnen hører du techno fra radioen, TV-en står på for full guffe, du hører bråk fra kjøkkenet – det er noen som rydder i kopper og fat, du hører også mennesker prate høyt sammen. Du klarer ikke å henge med på samtalen, og de snakker ikke med deg. Plutselig kommer det en dame inn i rommet, med gitar og sangbok. Hun prater høyt, setter seg ned ved siden av deg og gir deg en sangbok. Du kjenner henne ikke igjen. Du vil helst gå. Så begynner hun å synge høyt, sanger som du ikke liker. Du prøver å komme deg vekk – men damen tror du danser og liker musikken, så hun fortsetter.
– Dette er ikke et godt lydmiljø. Her får du ingen god opplevelse, ingen trygget og ingen omsorg, forteller gruppen som presenterer eksamensoppgaven sin etter rollespillet.
– Vi spiller samme scene en gang til, men denne gangen inkluderer vi de enkle og systematiske verktøyene i musikkbasert miljøbehandling som vi har lært om i høst.
Du sitter nå på rommet ditt på helsehuset. I bakgrunnen hører du julemusikk på lavt volum – din favorittmusikk. Inn kommer en sykepleier som du kjenner. Hun setter seg ned ved siden av deg, ser deg inn i øynene, holder deg i hånden og snakker rolig. Hun forteller deg at om ikke lenge kommer det en hyggelig dame som skal synge og spille gitar sammen med deg. Men før hun kommer ønsker sykepleieren å sjekke om det er noe du trenger. Du er litt kald, så hun finner frem et pledd og legger det rundt deg. Hun finner også frem brillene dine og et glass med vann, for hun vet du er svaksynt og hun vet du har utfordringer med å få i deg nok væske i løpet av dagen. Det er lettere for deg å få i deg vann når du er i godt selskap.
Når aktivitetskoordinatoren kommer inn, har hun allerede blitt informert om hvordan du har det i dag, hvilken musikk du vil høre i dag og at du helst vil synge på rommet ditt – for i dag passer det best. Sykepleieren som du kjenner godt er også med på sangstunden. Hun bidrar til at du er trygg, samtidig som at dere to blir bedre kjent og opplever en hyggelig stund sammen. Etter sangstunden spiller aktivitøren «Tango for to» samtidig som dere danser sammen bort til kjøkkenet. For nå er det tid for lunsj.
– I dette rollespillet illustrerer dere så godt hvor enkle verktøyene er, hvor viktige de er og hvor mye dere har lært. Dessverre er det alt for mange som kan kjenne seg igjen i det første scenarioet dere spilte, sier Dalane til gruppen.
En viktig læringsarena
Det ble mange grupper og like mange tolkninger av eksamensoppgavene på begge videreutdanningene. En gruppe startet helsekor med fokus på helsefremming for hjemmeboende eldre. En annen tok oss gjennom livet med musikktiltak fra vugge til grav. En gruppe viste hvordan musikktiltak kunne bedre motorikk hos personer i ulik alder med kognitive svekkelser. En annen startet en malegruppe med mål om å forhindre ensomhet og isolasjon
– Det at oppgaven til den praktiske eksamen er så åpen, gjør at alle presentasjonene er ulike, samtidig som eksamen blir en viktig læringsarena hvor studentene lærer mye av hverandre, sier Grete Daling, emneansvarlig for «Musikkbasert miljøbehandling».
Marit Stranden, daglig leder ved Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg var tilstede under eksamen og fikk utfordret både koordinasjon og rytme med sang og dans fra flere kontinent. Hun var imponert over kreativiteten til studentene og roste den gode delingskulturen som gjør eksamensdagen til en god arena for erfaringsdeling når hun ønsket dem lykke til med å ta i bruk de nye verktøyene.
Les også
- Økt interesse for kunst, kultur og musikk i helse og omsorg
- Studentene har kommet godt i gang