Leseledere sertifisert i Shared Reading-metoden

Innholdet er over to år gammelt, og kan være utdatert.

Fem nye leseledere ble i september sertifisert til å bruke skjønnlitterære tekster som verktøy i sin arbeidshverdag.

okt 19, 2022

Marthe Haugdal

Kurset ble holdt ved Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg på Nord Universitet, Campus Levanger, og var et samarbeid mellom kompetansesenteret og prosjektet Litterære pusterom – Shared Reading for større livskvalitet, et prosjekt som drives av Trøndelag fylkesbibliotek i samarbeid med Møre og Romsdal fylkesbibliotek.

Bruker litteratur i arbeidshverdagen

Shared Reading går ut på å lese en skjønnlitterær tekst høyt i en gruppe, for så å ha en samtale om teksten etterpå. En leseleder leser teksten høyt for deretter å lede samtalen videre. Fokuset i samtalen er ikke litterær analyse, men opplevelsen av teksten. Shared Reading-prosjektet er i utgangspunktet for alle som har en kjærlighet til litteratur og menneskers vekst, men akkurat dette kurset var spesielt for ansatte i helse- og omsorgssektoren.

Deltakerne som vanligvis arbeider innenfor helse og omsorg og frivilligheten fikk i løpet av kursdagene verdifull kunnskap om hvordan de kan bruke skjønnlitterære tekster som verktøy i sin arbeidshverdag.

Utgjør en forskjell

Kursleder Kari Hortman ved Trøndelag fylkesbibliotek opplever at de ferske leselederne ivrer etter å ta i bruk den nye kunnskapen.

-Den ene kursdeltakeren fortalte meg at det å bruke dikt inn i den daglige pleie- og omsorgen var utenkelig før kurset, men nå gledet hun seg til å bruke det hun har lært på jobb. En annen ga uttrykk for å ha hatt veldig lærerike dager og at kurset skulle anbefales til andre, forteller hun.

Disse tilbakemeldingene gjør Hortman trygg på at leselederne vil ta i bruk den nye kunnskapen når de nå er tilbake i jobb etter endt kurs.

– Vi er glade for alle som ønsker å gjøre en forskjell for eldre og unge, på helseinstitusjoner, bibliotek og andre steder. Velkommen som leseleder og lykke til i arbeidet, sier Hortman.