Brukte musikk, sang og bevegelse på praktisk eksamen
Innholdet er over to år gammelt, og kan være utdatert.
Med rollespill og praktiske øvelser gjennomførte studentene i Musikkbasert miljøbehandling sin praktiske eksamensdel.
des 16, 2022
Marthe Haugdal
– Hei folkens, er dere klare til å synge og danse i dag!?, nærmest roper musikkterapeutstudent Gunnbjørg Bruem i det hun kommer inn i rommet. Døra slås hardt igjen mens radioen i bakgrunnen dundrer ut noen julete toner.
Gunnbjørgs to medstudenter, musikkpedagog Susanne Vollan og sykepleier Kristin Haugom, har skilt med «eldre» og «barn» hengende rundt halsen. De holder seg for ørene med et kroppsspråk som illustrerer at de ikke trives. Gunnbjørg klapper hendene sammen i takt med musikken og forsøker å få med seg den «eldre» og «barnet» som i rollespillet befinner seg i en slags blanding av helseinstitusjon og barnehage.
Øker livskvaliteten
I virkeligheten er de tre damene studenter i musikkbasert miljøbehandling ved Nord universitet og har akkurat startet sin praktiske eksamensdel. De to eksamenssensorene noterer mens de observerer. Klappingen opphører og radioen slås av. De tre studentene ser på sensorene og smiler.
– Dette er et eksempel på hvordan vi ikke skal gjøre det når vi jobber med mennesker. Et eksempel på hvordan lydmiljø og musikk kan ødelegge og skade. Så dere reaksjonene til de to eldre som ble offer for alle disse inntrykkene? Alarmen inni de gikk, og det blir det ikke god miljøbehandling av, sier Bruem.
Rollespill
Eksamenspresentasjonen går over i ulike praktiske øvelser og rollespill som viser hvordan musikk, sang og bevegelse kan brukes systematisk for øke livsglede, samhold, og gi en bedre arbeidssituasjon for den enkelte som jobber i helsesektoren.
Med samme populære låt, «Engel» av Admiral P, viste studentene at sangen kan tilpasses forskjellige situasjoner og målgrupper, både barn, ungdom og eldre. Vi fikk se rollespill om hvordan musikken kan brukes til å bl.a. aktivisere, berolige, få i gang dialog, bygge selvtillit og endre gruppedynamikk. Låta ble brukt som sang, med enkle rytmeinstrumenter, instrumentalt, høyt eller sakte, ut fra formålet med musikkbehandlingen.
Godt samarbeid
Kristin, Susanne og Gunnbjørg har jobbet tett sammen i høst og delt erfaringer med hverandre. De understreker at musikktiltak kan være superenkle og raske, samtidig som de gir økt livsglede. Kristin har ingen musikalsk bakgrunn, men bruker likevel musikk og sang når hun er på jobb ved et sykehjem i Lånke.
– Det er viktig å kartlegge den individuelle musikksmaken for forskjellig formål, og låtene vi liker kan brukes både i gruppe og individuelt, forteller Susanne.
Lydmiljø
– Noe av det viktigste vi har lært er betydningen av å fjerne støyelementene i rommet, sier Gunnbjørg, og refererte til tidligere nevnte rollespill hvor hun lagde altfor mye lyd for de to som ikke var mottakelig for det.
Studentene var også bevisste på at musikk, sang og bevegelse har en unik evne til å få folk til samhandle.
–I tillegg til å skape gode øyeblikk med metoden musikkbasert miljøbehandling, skaper man også situasjoner med en mer jevn maktbalanse mellom ansatte og brukere der man samskaper på samme nivå. Metoden er så enkel at alle kan bruke den, og den frigir tid til andre oppgaver i tillegg til å gi bedre livskvalitet, forteller studentene, som refererer til nyere forskning.
Vi gratulerer med flott eksamen, og ønsker lykke til med å bruke musikkbasert miljøbehandling videre for å fremme folkehelse innen helse og omsorg.