Debatterte betydningen av kunst i skole og helsevesen

Av Marthe Haugdal | 13. september 2017

Hva er kunstens og kunstneres rolle i dagens utdannings- og velferdssystem? Hvordan kan kunst inkluderes i barnehager, skoler og helseinstitusjoner?
Dette var noen av spørsmålene Trondhjems Kunstforening ønsket å debattere onsdag kveld. Dette skriver Adressa.

Kunstprosjekt sammen med skole og helsevesen

Utgangspunktet for debatten er den trondheimsbaserte kunstneren Anne Helga Hennings utstilling «Kan dette være en dør?» som nylig åpnet i Kunstforeningens lokaler. Utstillingen viser et utvalg kunstprosjekter der hun, som kunstner,
har samarbeidet med barnehager, skoler og helseinstitusjoner. Henning har også jobbet med “Mønster-prosjektet” sammen med kompetansesenteret.

En formidabel helsebringende effekt

Odd Håpnes, daglig leder ved Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg, deltok i panelet sammen med Tone Pernille Østern, professor i kunstfagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU, og Ottar Michelsen, leder av Sosialistisk Venstreparti i Trondheim. De debatterte betydningen av kunst i skole og helsevesen.

– Moderne hjerneforskning, som blant foregår ved Karolinska instituttet i Stockholm, viser hva som skjer med oss når vi blir eksponert for kunst og kultur. Og da blir det ikke lenger bare kos og kaffe, men hardcore vitenskap. Den fysiske aktiviteten knyttet til musikk, kunst, dans og andre estetiske aktiviteter har en formidabel helsebringende effekt, sier Håpnes og trekker frem at barn med mer musikk på læreplanen ble roligere og fikk en mindre forekomst av stresshormoner.

Les mer her (Adressa 7.9.17)

Relaterte artikler

helse-nordtrondelag
ntnu
hint
levanger
Stående_farge (1)